náhledy
Jeden z nejúspěšnějších českých exportních výrobků v historii. Poprvé vzlétl v roce 1969, od té doby ho vyrábí někdejší Let Kunovice, dnes ruským majitelem kontrolovaná společnost Aircraft Industries. V historii se prodalo přes 1 200 turboletů. Třetina jich pořád létá a zákazníci si stroj půl století staré koncepce dál objednávají. Nejvíce se jich vyvezlo do někdějšího SSSR a jeho nástupnických států.
Autor: Jan Daněk, iDNES.cz
Nová generace legendárního Turboletu, kterou vyvíjí Aircraft Industries. Letadlo má být výkonnější, rychlejší, moderněji vybavené, s delší životností. A také méně náročné na pracnost při výrobě. Stát vývoj podpořil dotacemi přes čtvrt miliardy korun. Na trh se měl dostat už v loňském roce, ukončení vývoje a certifikace se ale zhruba o dva roky zdržely. Podle šéfky Aircraftu Ilony Plškové má sériová výroba začít v příštím roce.
Autor: Aircraft Industries
Letoun Evektor EV-55 Outback při prvním zkušebním letu
Autor: Evektor
Vývojový projekt letounu Cobra VUT100 začal v Leteckém ústavu VUT Brno. Dokončili jej v Evektoru, který měl Cobru vyrábět. Poprvé vzlétla v roce 2004, sklidila obdiv na veletrhu ve Friedrichshafenu, Evektor za ni dostal cenu Česká hlava. Výroba se nikdy nerozjela, chybí certifikace.
Autor: Jan Karásek, MAFRA
Osmimístný letoun Aero Ae270 Ibis vznikl v konsorciu Aera Vodochody s tchajwanskou korporací Aerospace Industrial Development. Poprvé vzlétl roku 2000. Vznikly čtyři prototypy, na rozjezd výroby ale partneři neměli dost peněz a vůle. Když Aero koupila skupina Penta, vývoj zastavila jako neperspektivní.
Autor: Matura Jan
Prototyp dopravního letadla Raven 257 kunovické společnosti Evektor Aerotechnik. Do prvního projektu dopravního letadla zvaného Raven se Evektor pustil v 90. letech spolu s Belgičanem Normanem Clarkem. Skončilo to roztržkou, vývoj Ravenu skončil v Clarkově Letecké továrně Wolfsberg v Praze. Dospěl ale jen k prototypům, nezískal certifikaci nutnou pro trh.
Autor: ČTK
Dopravní letadlo L-610 vyráběla kunovická společnost Let mezi roky 1988 a 2004. Přímý nástupce Turboletu L-410, měl pojmout až 40 cestujících. Vyvíjel se od 80. let. Už do roku 1990 vznikly tři létající prototypy, celkem bylo vyrobeno devět strojů. Vývoj skončil v roce 1997 poté, co Let vlastněný americkou firmou Ayres zkrachoval. Certifikace nebyla nikdy dokončena, jeden z prototypů se ztratil v USA.
Autor: Jan Karásek, MAFRA