Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový jízdní řád: více konkurence pro ČD i rychlejší vlaky

  12:00aktualizováno  12:00
Od neděle začíná platit na železnici nový jízdní řád. Vlaků má jezdit víc než dosud. Ne vždy jsou ale chystané změny krokem k lepšímu komfortu pro cestující.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Čistě řečí čísel je jasné navýšení počtu spojů: České dráhy vypraví od neděle denně v průměru 7 016 vlaků, o 117 spojů víc než v končícím jízdním řádu. Plánovaný rozsah dopravy je ve výši 124,1 milionu vlakových kilometrů, tedy o 2,5 milionu víc než letos.

České dráhy navyšují počty vlaků, i když někde o ně přijdou: končí s částí rychlíků mezi Plzní a Mostem, kde stát uzavřel smlouvu s GW Train Regio. Zdejší nástup konkurence ale cestujícím zcela neprospěje: dopravci si nebudou vzájemně uznávat jízdenky (o problému jsme psali zde). Naopak přebírají plně provoz na trati Šumperk - Kouty nad Desnou, kde po elektrifikaci začnou nasazovat elektrické jednotky InterPanter.

Zatímco na některých trasách miliardové modernizace v jízdních dobách vlaků nejsou příliš vidět, jedna z tras od neděle zaznamená výrazné zrychlení. Nové Jižní Expresy mezi Prahou a Českými Budějovicemi zkrátily dobu jízdy poprvé pod dvě hodiny, částečně ušetří tím, že budou zastavovat jen v Táboře (více o novém spojení zde).

Nový koncept spojení znamená ale zhoršení spojení menších měst s krajským městem. Například cestující ze Soběslavi, který chce v neděli na výlet do Českých Budějovic, můžete jet buď po páté ráno, nebo až ve čtvrt na deset.

Podobný skok zažije spojení Prahy s Luhačovicemi, kde dosud jezdily jedny z nejhorších souprav. Od neděle se z nich stanou rychlíky vyšší kvality s modernizovanými vozy. Jenže změna k lepšímu znamená pro některé cestující i změnu k horšímu. Současně s novými vlaky ministerstvo změnilo celý koncept dálkových linek na Moravu přes Olomouc, které si u Českých drah objednává.

Změní se totiž počet zastávek, ve kterých budou vlaky zastavovat. Luhačovické rychlíky budou jako dosud stavět hlavně v menších stanicích v Česku (např. Přelouč, Choceň), ale na Moravě zastaví až v Olomouci. Naopak dálkové vlaky na Slovensko přes Vsetín nově kvůli tomu zpomalí a budou zastavovat na řadě míst na Moravě, například v Července nebo Lipníku nad Bečvou. Změna vyvolala velkou nevoli například v Zábřehu na Moravě, který přijde o část vlaků (více o změně jsme psali zde).

Nabídku rozšíří i alternativní dopravci. GW Train Regio vstupuje na rychlíky Plzeň - Most, RegioJet začíná jezdit mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (více zde). Také Arriva expanduje se svými vlaky, začne jezdit až do Nitry a postupně chce začít na lince na Slovensko jezdit každý den (čtěte zde).

České dráhy vyšly vstříc objednatelům a rozšířily někde provoz, navýšení se týká například provozu příměstských vlaků svážející lidi do hlavního města, kde zájem o železnici neustále roste (více zde).

U mezinárodních vlaků je největší změnou nejen navýšení počtu přímých vlaků z Prahy do Lince, ale rovněž vedení nočního vlaku do Švýcarska přes Rakousko. Opouští totiž trasu přes Německo, kde DB končí s nočními vlaky City Night Line. Jsou zavedeny také nové vlaky z Ostravy do Žiliny, Banské Bystrice a Zvolena. V Ostravě navazují na vlaky z/do Prahy. V letní sezóně pojede také nový denní spoj Praha - Krakov.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.