"Každý týden mi chodí hlášení, které firmy v Německu požádaly o ochranu před věřiteli. A není jich málo. Je jen otázka času, kdy nějakou koupíme," říká předseda představenstva M.L. Moran Václav Novák.
Po koupi je v plánu převézt výrobu do Česka. Pro firmu vlastněnou napůl bývalým šéfem Vítkovic Novákem a jeho kolegou Zdeňkem Šmejkalem by to nebyla neznámá věc: podobným způsobem sehnali před rokem výrobce plastikářských dílů pro auta Thermolast v Dětřichově na Frýdlantsku na severu Čech.
Tu vlastnil německý podnik TTG AG, který se však dostal do potíží a skončil v konkurzu. "Byla to dobrá koupě, šlo o podnik se zákazníky, certifikáty i plány na expanzi," řekl Novák.
Cenu, za kterou firmu koupili, nesdělil. "Byla to dobrá cena pro konkurzního správce, který byl nucen prodávat, a z našeho pohledu byla také přijatelná," uvedl pouze Novák.
Ve středu začali se stavbou nové výrobní haly, která má podniku přinést až trojnásobné tržby. Zaplnit by ho měly kromě stávajících zakázek i zakázky z problémových německých firem. Letos má Thermolast obrat kolem 200 milionů korun, zaměstnává 130 lidí. Kvůli rozšíření výroby přijme dalších 70.
Autoprůmysl je v kurzu
Podle Nováka se investiční skupina rozhodla investovat právě do automobilového průmyslu. "Zkoumali jsme různé obory, automobilový průmysl nám vyšel jako velmi atraktivní," uvedl Novák.
Na českém trhu dodavatelů dílů jsou jednou z mála firem, které mají české majitele a nepatří pod velký nadnárodní koncern. Stejně je na tom v tuzemsku ještě například Brano nebo Brisk.
Thermolast chce v Dětřichově nejen vyrábět, ale také vyvíjet nové plastové díly. "Jednoho dne bude umět lisovat plasty každý, proto je potřeba přicházet i s něčím novým a nabídnout zákazníkům to, co nejsou schopni vyvinout," říká Novák.
Nedostatkové zboží na trhu práce - vývojáře - chce přilákat hlavně tím, že jde o malou firmu. "Nabídneme jim to, co velká nadnárodní firma nemá," slibuje Novák.