A nabízejí Ratzingerovy klobásy, Papežův med nebo novou značku piva Marktlerské papežské.
Také v Římě, kde papež sídlí, je poptávka po čemkoliv, co by mohlo být upomínkou na Benedikta XVI.
Ještě ve středu, den poté, co byl papež zvolen, většina knihkupectví a stánků příliš věcí týkajících se nového papeže nenabízela. Spíše převažovala nabídka upomínkových předmětů na Jana Pavla II.
"Je to jasné, předchozí papež tady byl 25 let, papež Benedikt je nový a teprve se z něj musí stát módní ikona," řekl agentuře AP Richard Pomazal, profesor marketingu z Wheelingské jezuitské univerzity v Západní Virginii.
Také v římském církevním obchodě se suvenýry Souvenirs Transportina toho zatím nemají moc co nabídnout. Kromě knih zatím chybí žádané zboží jako fotografie, prsteny nebo pohlednice s podobiznou Benedikta XVI.
"Zatím musím všem říkat, že nemáme, protože nejsme jasnovidci," řekl AP kněz Carlo Bernardi, který zde prodává.
On-line finanční trhy mají náskok
Existuje však místo, kde se mohl zeptat: na on-line finančních trzích. Ty volbu kardinála Ratzingera tipovaly ještě před jeho zvolením. Na internetu se obchoduje s takzvanými futures, cennými papíry, které přinášejí zisk, když uhodnete, co se stane v budoucnosti.
V případě volby nového papeže obchodníci dávali šedesátiprocentní šanci na zvolení právě kardinálu Ratzingerovi. Podobně tento trh loni uhodl i neúspěch Johna Kerryho ve volbách na amerického prezidenta. Dobrý čich měl i Rogers Cadenhead z Floridy, který si den před smrtí Jana Pavla II. zaregistroval několik internetových domén.
Snažil se trefit jméno, které si nový papež zvolí. A uhodl. Kromě domény BenedictXVI.com si zaregistroval také domény PaulVII.com, InnocentXIV.com a PiusXIII.com.
"Když oznámili jméno nového papeže, byl jsem asi druhý nejšťastnější člověk na téhle planetě," uvedl zpravodajství CNNMoney Cadenhead. Alespoň do té doby, než jeho osobní stránka, na niž měl z BenedictXVI.com odkaz, začala pod náporem návštěvníků kolabovat.
Cadenhead nyní chce žádanou internetovou doménu prodat. Nechce přitom rozhněvat 1,1 miliardy katolíků. "Možná bych ji vyměnil za jeden z těch papežských klobouků a možná tak tři noci ve vatikánském hotelu, kde při volbě odpočívali kardinálové," dodal.
Svět má od úterý nového papeže a nejen věřící se radují. Spokojeni jsou i obchodníci - zájem o fotografie nového Svatého otce, jeho knihy a další upomínkové předměty je obrovský. (22. dubna 2005) |