Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový šéf Českých odpovídal čtenářům

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
velikost textu:
vydáno 25.2.2014 13:55
Je už třetím ředitelem v posledním roce. Ekonom Daniel Kurucz se musel rychle zorientovat v drážní problematice, u státního dopravce s 26 tisíci zaměstnanci je necelý rok. Bude muset najít způsob, jak bojovat s obřími dluhy a přitom držet krok s dravou konkurencí. Nový šéf Českých drah odpovídal čtenářům.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. února 2014 do 14:40

OTÁZKA: Dobrý den. Budou ČD sponzorovati nadále různé "kulturní" akce? Nepřijde Vám to zvrhlé, že podnik dotovaný z našich daní a každý rok zdražující něco dotuje (dotoval)? Radka Fuksová
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: ČD nedotují, ani nesponzorují žádné akce. Jde o marketingové smlouvy s jasně stanoveným plněním ze strany partnerů. Upřednostňujeme přitom naše zapojení v roli oficiálního dopravce,kterého využívají návštěvníci takových akcí. V budoucnosti proto chceme tímto způsobem podporovat například akce pořádané Českou unií sportu. Pro Vaši informaci jsme marketingový rozpočet oproti minulým letům zásadně snížili. 25.2.2014 15:04
OTÁZKA: Dobrý den, nepříjde Vám hloupé, že se v Českých Drahách mění ředitelé až příliš rychle? Jaký je význam a co může stihnout ředitel takovéto společnosti, když se za rok vymění 3x? Budete mít zlatý padák? Vzdáte se části platu stejně jako váš předchůdce pan Zelený? Nemyslíte si, že nemáte dostatek zkušeností např. z jiných postů u ČD k tomu, aby jste mohl dělat ředitele takovéto společnosti? Promiňte, ale zkušenosti s Unipetrol doprava atd. jsou spíš směšná obhajoba, nemyslíte? Je téměř jasné, že se v křesle udržíte maximálně tak dlouho jako pan Babiš v tom svém. Neškodí to také o to víc Českým drahám? Je pochopitelné, že jste šikovný zákulisní hráč, škodíte Českým drahám, ale to vy dobře víte, s bohem. Ondřej Matura
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Podle mého názoru se ředitel ČD 3x ročně nemění. Od roku 2009 jsem třetím ředitelem ČD, přičemž pan Dalibor Zelený byl jmenován Dozorčí radou ČD stanovenou dočasnou úřednickou vládou, a nedalo se tedy automaticky předpokládat, že bude v pozici dlouhodobě, tedy i po zvolení legitimní vlády. Informace o tom, že se pan Dalibor Zelený vzdal části svého platu nemám. Také se domnívám, že mám dostatek zkušeností z vedení nadnárodních firem i v zahraničí k tomu, abych vedl ČD. Nevím, kde jste získal informaci, že jsem pracoval v Unipetrol doprava. Tato informace není pravdivá. Pozici v ČD jsem získal na základě výběrového řízení, a to v květnu 2013 - tedy v době, kdy se o předčasných volbách vůbec neuvažovalo, a nevidím tedy důvod, proč mé angažmá v ČD spojujete s osobou pana Babiše v pozici ministra financí. Je to zřejmě proto, že už Vy sám nevěříte tomu, že by státní akciovou společnost mohl vést člověk, který by se do firmy dostal na základě výběrového řízení. To je mi upřímně líto. 25.2.2014 15:12
OTÁZKA: Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, jestli je nejlepším způsobem jak se vyrovnat s dluhy ČD, vypínat topení v ranních spojích. Jezdím denně Plzeň>Praha v 6:00 a neustále poslouchám výmluvy, že jsem si zrovna dneska vybrala kupé ve kterém je topení porouchané. Stát se to jednou, pochopím, ale pětkrát v týdnu? Upozornila jsem průvodčí, že je to každodenní problém a jediná rada, které se mi dostalo bylo, ať si kupuji jízdenku do 1. trídy, že tam se topí. Předem děkuji za odpověď Alexandra Šťastná
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Dobrý den. Omlouvám se, ale tak daleko jsem v šetření na ČD ještě nezašel a ani to nemám v plánu. :-) Záležitost předám příslušnému odboru k prošetření a zjednání nápravy. 25.2.2014 15:14
OTÁZKA: Dobrý den! Rád bych se vás zeptal, jaký je váš postoj k modernizaci vozového parku. Tzn. Dle vašehi názoru je rozumnější nakupovat nová vozidla, nebo rekonstruovat, nebo "humanizovat" ta stará? A budou ČD pod vaším vedením ochotny jít s kraji, jež objednávají dopravu do kompromisů, co se ceny vlak/km, nebo kvality cestování týče? Děkuji. Prokop Lamser
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Pokud jde o cenu za dopravní výkon, tato musí pokrývat nejen vyčíslené úplné vlastní náklady, ale zároveň pro ČD nárokovatelný přiměřený zisk. Jen v tomto případě budeme mít prostředky na investici do dalšího zvyšení kvality cestování. Podle mého názoru je třeba vozový park obnovovat oběma způsoby, nákupem nových i modernizací starších vozidel. "Humanizaci" budeme provádět jen na vybraných vozidlech řady 810, jejichž modernizace by byla příliš nákladná a stejně by z podstaty použitého pojezdu nezvýšila výrazně jízdní komfort. 25.2.2014 15:19
OTÁZKA: Dobrý den, ne nechejte se znechutit některými dotazy a hromadou závisti, která Vaše jmenováni doprovází. ČD preji, aby konečně pocítili co to znamená manažerské vedeni firmy a zaměstnancům, aby konečně někdo vymetl ten chlíveček, který je na ČD od jejich vzniku. Držím Vám palce! Leo Machek
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. Věřím, že Vaši důvěru nezklamu. Uvědomuji si, že to bude těžká práce. Nejen z vlastní situace na ČD, ale i z pohledu všeobecného nedobrého vnímání ČD veřejností. Usuzuji tak z různých chatů, které mám možnost pravidelně sledovat pod články o ČD. 25.2.2014 15:22
OTÁZKA: Toto není otázka, toto je vzkaz pro hosta dnešního rozhovoru. Kumpánem jsem nemyslel nic negativního, nic pejorativního, jen se píše, že si Vás tam přál pan ministr financí a že jste působil v jeho firmách na vysokých postech a z toho usuzuji, že se dobře znáte. A jedno ps, ČD jsou státní firma, nejsou státní podnik, státními firmami označujeme ty firmy, jejichž akcionářem je stát. Stanislav Srba
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Ano, máte pravdu. Jsme státní firmou. Děkuji, že jste se znovu ozval a věřím, že Vás zkvalitňování služeb ČD pod vedením nového představenstva přesvědčí. 25.2.2014 15:24
OTÁZKA: Dobrý den p. gen. řediteli, vím že se bude jednat asi o dlouhodobý plán, ale: Nakolik reálná je dostavba Odstavného nádraží Jih-jsou na tuto akci již vyčleněny nějaké prostředky? Děkuji Václav Horáček
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: O dlouhodobém investičním plánu budeme jednat v souvislosti s tvorbou Střednědobé strategie ČD. Tato jednání máme na programu v březnu a v dubnu, tak, abychom nejpozději do 30. 6. mohli předložit ucelenou strategii Skupiny ČD. 25.2.2014 15:26
OTÁZKA: Dobrý den, proč mají ČD tak strašně složitý tarifní systém, ve kterém se mnohdy nevyznají ani samotní Vaši zaměstnanci? Pavel Obdržálek
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Podobnou otázku jsem již odpověděl. Budeme ho postupně zjednodušovat. 25.2.2014 15:27
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás zeptal proč se České dráhy aktivně neúčastní právě probíhající soutěže na pražskou městskou linku S 34, ale pouze lidově řečeno dělájí "křoví" firmě KŽC Doprava? Proč si veškeré výkony na nostalgické jízdy (historickými motoráky) ve Středočeském kraji objednáváte u toho samého dopravce když vy máte ty samá vozidla v DHV Lužná u Rakovníka zaparkovaná, provozuschopná a nevyužitá??? Nejedná se podle Vašeho názoru o vyvádění prostředků z ČD směrem k soukromníkovi. Předem děkuji za Vaši odpověď. Standa Novotny
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Děkuji za příspěvek k objednávání nostalgických jízd, který jsem neměl k dispozici. Situaci prověříme a v případě nutnosti zjednáme nápravu. Objednatelem na lince S34 je Hlavní město Praha a k zajištění této služby byl osloven jiný dopravce. 25.2.2014 15:33
OTÁZKA: Dobrý den má šanci v nové vládě projekt propojení železnice moldava holzau? když jen 20 let trvalo propojení dolní poustevna selbach :( Franta Omáčka
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Toto je spíše dotaz na Správu železniční dopravní cesty. Děkuji za pochopení. 25.2.2014 15:33
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Většina nových ředitelů přichází se sdělením, že je tarifní nabídka složitá a že ji zjednoduší. Ale problémem pro zákazníky je hlavně její nestabilita. Nabídka, kterou si zvykli používat, se náhle jmenuje jinak nebo není, nezřídka se v mapách, průvodcích a podobně objeví inzerát ČD na tarifní nabídku, která v době vydání je již zrušena. Nemyslíte, že "zrušení nabídek, o které není dostatečný zájem" dále zvýší dojem, že se na nic nedá spolehnout, i počet reklam jsoucích již v oběhu, které zase budou inzerovat nedostupnou nabídku ČD? S pozdravem Josef Jůza
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Máte částečně pravdu. Jsou přijímána opatření, která mají vyhodnotit zájem o konkrétní nabídky. Na druhé straně zhodnotíme rovněž všechny negativní dopady, které s sebou změny v označení tarifních nabídek přináší. 25.2.2014 15:35
OTÁZKA: Pane řediteli,dle vyjádření redaktora zdejšího serveru Jana Sůry,je jedním z jeho zdrojů "jeden vysoce postavený manažer ČD".Myslíte,že je dobrou vizitkou manažmentu Českých drah to, že její "vrcholovci "donášejí informace o dění ve firmě novináři,jenž se otře o ČD kde může? Jan Hora
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: To rozhodně dobře není. Není to pofesionální, ani slušné. Věřím, že se nám podaří tyto úniky informací, které ČD poškozují, eliminovat. 25.2.2014 15:37
OTÁZKA: Dobry den pane rediteli, je skutecne nutne bourat nadrazi v Havirove? Neni to jen plytvani penezi? Kdyz ponechame spornou architektonickou hodnotu, nebylo by lepsi zasednout ke stolu s architekty a navrhnout opatreni na reseni draheho provozu a nevyuzitych prostor? Z logiky veci pokud stavba neni v dezolatnim stavu, pak reseni prece nemuze byt drazsi nez celou budovou zbourat a postavit ji komplet novou. Prosim nenasel by jste par schopnych lidi, kteri by se na to rozumne podivali. Dekuji, Barta Petr Barta
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Tento projekt byl opakovaně diskutován a hodnocen odborníky. Věřím, že rozhodnutí pokračovat v původním projektu s městem Havířov je nejrozumnějším řešením. 25.2.2014 15:40
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, máte v úmyslu (v dohodě s ministerstvy dopravy a financí) skoncovat s tzv. lomeným jízdným, kterým jsou dnes převážně trestáni cestující za to, že dálkové vlaky nestaví v přestupních stanicích, tím, že kvůli vynucené zajížďce není možné odbavení běžnou jednoduchou jízdenkou? Josef Jůza
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Děkuji Vám za podnět, který předám náměstkovi pro osobní dopravu. 25.2.2014 15:41
OTÁZKA: Dobrý den přeji. Zajímalo by mne za prvé kdo rozhodl o investici do rekonstrukce odepsaných vlaků 810 do podoby vlaku Regionova? Tyto vlaky jsou nejen zastaralé, ale i koncepčně zcela nevyhovující, extrémně hlučné, nepohodlné, bez klimatizace. Investice do rekonstrukce tak starých vlaků byla asi největší chyba v historii ČD. Pokud jste tímto vlakem někdy jel tak mi jistě dáte za pravdu, je to absolutně příšerné. Rozčiluje mne že tyto vlaky jsou nasazovány na trať 210 tj. Praha - Vrané Nad Vltavou - Čerčany kterou pravidelně využívám. Dotaz první tedy kdy budou nasazeny moderní vlaky na trať 210? Moderní myslím nové, tj. vlaky Stadler, Siemens Desiro, tj. vlaky moderní konstrukce s klimatizací a úrovní 21 století. Druhý dotaz pak zní zda-li je ještě šance zachránit koupi druhé várky vlaků Railjet? Koupě Railjetů bylo jedno z málo rozumných rozhodnutí v historii Českých drah ale zastavení koupě druhé várky za tak skvělých podmínek rána pod pás a rozhodnutí opět tragické. Antonín Lipold
Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz ODPOVĚĎ: Toto rozhodnutí padlo v orgánech společnosti před více než 10 lety, tedy dávno před mým příchodem na ČD. (ps: v souvislosti s dotazy na ředitele odboru kolejových vozidel Nováka uvádím, že o této modernizaci nerozhodl on). Toto rozhodnutí vycházelo z tehdejších možností firmy investovat do obnovy vozového parku v regionální dopravě a přes svá negativa znamenalo zvýšení kvality cestování na regionálních tratích. Pokud objednatel projeví zájem o nasazení zcela nových vozidel na trať 210, pak neprodleně vstoupíme v jednání a v případě vzájemné dohody smluvních podmínek na zajištění jejich provozu taková vozidla pořídíme. Opce na další Railjety vypršela loni na podzim. 25.2.2014 15:48

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.