Nový šéf plzeňské likérky Stock Petr Pavlík.

Nový šéf plzeňské likérky Stock Petr Pavlík. | foto: Stock

Nový šéf likérky Stock: Lidé kvůli krizi pijí levnější kořalky

  • 15
Plzeňská likérka Stock zažívá po jedenácti letech změnu šéfa. Devětatřicetiletý Petr Pavlík přebírá ziskový podnik uprostřed hospodářské krize, která přivedla lidi k levnějším značkám. Přesto plánuje vylepšit prodeje i výdělky.

V rozhovoru pro iDNES.cz prozradil, že uvažuje také o nových chutích stávajících značek a nevylučuje ani další druh oblíbeného Fernetu.

Přicházíte do největší české likérky z firmy, která vyráběla kosmetiku. Nebude to handicap? Prodávat alkohol je asi trochu něco jiného než prodávat drogerii.
Určitě ne. Já myslím, že prodej alkoholu má stejně jako prodej kosmetiky, léků nebo čisticích prostředků několik společných jmenovatelů. Tím prvním je marketing, kde je třeba hlídat atributy, které táhnou prodej. To znamená pochopit spotřebitele a jeho očekávání a vyjít mu vstříc. Dalším jsou distribuční kanály, tedy cesta, kterou se zboží dostane k zákazníkům. S tím vším mám zkušenosti.

Byl jste firmou osloven, nebo jste se do výběrového řízení přihlásil sám?
Byl jsem osloven. Návrat do Česka byl ale v plánu už předtím. Z osobních důvodů proto, že jsem se během jedenácti let už desetkrát stěhoval. Z profesních kvůli tomu, že firmy, ve kterých jsem dosud pracoval, si své lidi vychovávají a připravují je na další postup uvnitř společnosti. To znamená, že člověk na určité pozici obvykle vydrží maximálně dva roky a pak jde výš. Teď je pro mě důležité, abych to, co tvořím, viděl z dlouhodobější perspektivy.

Petr Pavlík

Pochází z Brna a je absolventem tamní Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity.

Až do srpna letošního roku pracoval v londýnské centrále společnosti Reckitt Benckiser, která vyrábí například kosmetiku nebo čisticí prostředky. Předtím zastával pozici generálního ředitele pro Belgii a Lucembursko. Působil také ve firmě Procter & Gamble, kde pracoval na různých pozicích devět let. Plzeňskou likérku převzal po Martinu Petráškovi, který z ní na vlastní žádost odešel po jedenácti letech. 

Je ženatý a má syna. Jeho největším koníčkem je lední a in-line hokej.



Váš předchůdce vedl fabriku úspěšně jedenáct let. Vsadil na moderní formy prodeje a rozšířil i úspěšnou řadu Fernetů. Jaké novinky chystáte pro zákazníky vy?
Teď nemohu mluvit o tom, jaké novinky připravujeme, ale samozřejmě mým základním cílem je finanční i prodejní růst a tím pádem i vylepšení našeho postavení na trhu. Dále udržení stávajících výrobků, případně rozšiřování některých výrobních řad.

Tedy například právě řadu Fernetů?
Určitý prostor se tady nabízí. Nad rozšířením stávajících značek samozřejmě uvažujeme, zda k tomu ale skutečně dojde, o tom bude rozhodovat více aspektů.

Neuvažujete například o prodeji už namíchaných alkoholických nápojů, které jsou populární hlavně v zahraničí?
Nejsou součástí naší strategie, v Česku nemají tradici. Ty, co byly v minulosti uvedeny na trh, se až na výjimky nijak zvlášť neprosadily. V současné době máme jiné priority.

Jak krize změnila chování spotřebitelů? Pijí lidé více levnějších lihovin typu zelená či vodka?
Ano. Lidé méně utrácejí a pijí více doma, to je trend, který je jednoznačně vidět. Zároveň se snaží experimentovat se značkami, které jsou méně silné, mají menší povědomí, ale hlavně jsou levnější .

V obchodních řetězcích je navíc vidět růst privátních značek. Jsou ale i prémiové značky, které v obchodech lehce rostou, například některé značky z kategorie whisky mají mimořádně dobré výsledky. Třeba naše distribuční značka Tullamore Dew.

V Česku se možná zvýší spotřební daň, což by zdražilo i kořalky. Jak to může ovlivnit spotřebu?
Myslíme si, že o kolik se zvýší spotřební daň, o to samé procento pravděpodobně klesne spotřeba. Z historického hlediska k poklesu spotřeby vždy docházelo.

Jak to ovlivní ceny, budete zdražovat?
Z konkurenčních důvodů nelze přesně komentovat uvažované navýšení cen. Nicméně je třeba dodat, že spotřební daň tvoří 40 až 60 procent ceny produktu. Pokud vzroste, je tedy jasné, že to výrazně ovlivní konečnou cenu pro spotřebitele. Zvýšení daně se projeví zhruba pětikorunou na čtyřicetiprocentním litru alkoholu, ale samozřejmě v závislosti na tom, jaký vlastně bude daňový záměr ze strany vlády.

To může mít opět vliv na posílení levnějších značek a určitě i na rozšíření černého trhu, který v minulosti po zavedení kolků klesl. Podle odhadů, které nyní máme k dispozici, vzrostl zhruba o dvě až čtyři procenta a na celkové spotřebě alkoholu v ČR se může podílet 12 až 14 procenty.

Jak si vede

Stock prodal v roce 2007 26,6 milionu hektolitru lihovin, nejvíc v historii. Tržby se vyšplhaly na 1,86 miliardy, což je meziročně o osm procent více. Čistý zisk byl 469,6 milionu korun. Hospodářské výsledky za loňský rok firma nezveřejnila.

Firma patří do skupiny Stock Spirits Group, která má vedle Česka dceřiné společnosti i na Slovensku, v Itálii, Slovinsku, Polsku či USA. Skupinu zastřešje americká investiční společnost Oaktree Capital Management.

Jaké prodeje očekáváte v letošním roce?
Čekáme, že tržby a objemy prodeje klesnou zhruba o čtyři procenta. Na příští rok plánujeme růst díky podpoře značek a díky některým novinkám. Ale zásadní vliv na to bude mít právě případné zvýšení spotřební daně. Distributoři i spotřebitelé by se v takovém případě chtěli předzásobit za nižší ceny a propad prodejů by byl dramatičtější. I za současné situace je naším strategickým záměrem posílit podíl našich značek na trhu.

Kvůli dlouhodobému poklesu prodejů v tuzemsku se Stock zaměřil více na export. Jak se chcete v zahraničí prosadit a naučit například Nory pít Fernet?
Co se týče exportu našich produktů do zahraničí, má skupina velké očekávání. Z toho důvodu chceme vybudovat silnější pozici na stávajících trzích. Podpora může být formou posílení distribučních kanálů a samozřejmě i marketingu.

Jak si stojíte na Slovensku?
Slovensko je největším exportním trhem Stocku. Tam je Fernet velmi dynamickou značkou a podle posledního průzkumu je tato řada nejprodávanější a nejoblíbenější v gastronomii. V současné době ale celkové prodeje na Slovensku klesají. Důvodem je zavedení eura a oslabení okolních měn, například polského zlotého nebo maďarského forintu. Slovákům se teď prostě vyplatí nakupovat za hranicemi a trh tím velmi trpí.

Plánujete v nejbližší době nějaké investice do plzeňského závodu?
Zatím k tomu nemohu nic říct, jde o věci, které se teprve připravují. Továrna v Plzni je velmi moderní a efektivní a plánujeme, že bude případně podporovat prodeje v ostatních státech (skupina, do které Stock patří, vlastní vedle ČR závody například i v Itálii či v Polsku, pozn.red.)

V krizi se vyplatí nakupovat - neuvažujete o nějaké akvizici?
Skupina se netají tím, že v rámci současných trhů máme záměr expandovat.

Týká se to i českého trhu?
Když hledáme, tak mimo jiné silnou značku, kterou můžeme dále rozvíjet a expandovat s ní. Na lokálním trhu ale žádná taková k dispozici není. Jde spíše o levnější značky, jejichž vybudování by vyžadovalo velké investice.