"Celkové množství toho, co si lidé mažou na chleba, klesá. To je celoevropský trend," říká nový výkonný šéf obří nizozemsko-britské potravinářské firmy Unilever Antonín Jiroušek.
Ve firmě pracuje s nadsázkou řečeno od nepaměti, přešel do ní z Povltavských tukových závodů, které firma získala v roce 1992 v privatizaci. Na nové pozici působí od srpna.
Právě margaríny, s kterými je Unilever v Česku jednička, se vyrábí v Nelahozevsi u Kralup nad Vltavou. Jde o značky Rama, Flora či Perla. "Pokles margarínů se zastaví. Myslím, že budoucnost mají," říká optimisticky Jiroušek.
Přinést vitalitu
Budoucnost zřejmě nepatří obyčejnému margarínu, jak je vidět už dnes při pohledu do regálu v každém obchodu. Nejvíce místa tu nezabírá obyčejná Rama, ale Rama s olivovým olejem či mořskou solí.
Stejně tak Flora má svou dražší variantu Flora pro.activ, která má v popisu práce snižovat cholesterol. Není to náhoda, Unilever totiž vsadil svou budoucnost v potravinách na zdraví, zdravý životní styl a zdravou výživu.
"Misí Unileveru je přinést vitalitu, zlepšit kvalitu života. Tomu se podřizují veškeré inovace, "potvrzuje Jiroušek. Ne všechny firemní produkty totiž na první pohled vzbuzují asociaci, že jde o něco super zdravého.
Dresinky to jistí
Společnost vykazuje jenom v Česku tržby sedm miliard korun a více než polovina připadá na potraviny. A mezi nimi nechybí ani majolka Hellmann’s, nejrůznější dresinky nebo polévky Knorr.
"I majonézu lze vylepšit, snížit energetický obsah," říká Jiroušek s tím, že do označení light (lehká) jít nechtějí. U zákazníků to prý má špatný zvuk, jako že jde o něco ošizeného.
Při výhledu do budoucnosti spoléhají šéfové firmy na dresinky, a to díky stoupající poptávce po salátech. "U dehydratovaných výrobků, jako jsou polévky v sáčku, je další růst otázkou osvěty," říká dále Jiroušek.
Nezlevňujeme
Podle něj a průzkumů jeho firmy si lidé myslí, že polévka ze sáčku není moc zdravá. Na to cílí i reklama, a nejenom jejich polévek Knorr, že mají více zeleniny a jak jsou k nerozeznání od těch doma udělaných.
Unilever stejně jako všichni další potravináři se značkovými výrobky, kteří vkládají miliony na reklamu, trpí rostoucí konkurencí ze strany levnějších výrobků pod značkami Tesco, Clever, AH Quality a dalších.
Na Unilever nejvíce dotírají právě v segmentu dresinků a margarínů, zatímco v ostatních kategoriích zboží se zatím obchody tolik neprosazují. "My cestou snížení cen nejdeme," říká Jiroušek. Od poloviny devadesátých let si podle něj drží strategii, kdy mají výrobky rozdělené do tří kategorií.
Konkrétně Perla jako nejlevnější má nejvíce konkurovat vlastním značkám obchodníků. V řeči výrobců se jí říká "kvalita odpovídající ceně". O něco dráž se prodává Rama a jako prémiovější je vedena Flora s lepším složením tuků.
Ceny se liší o koruny. V Albertu například čtvrtkilová vanička Perly stojí 17,90 koruny, Rama 21,90 koruny a Flora 22,90 koruny. Každý z margarínů má svou vylepšenou verzi a ta je vždy o korunu dvě dražší, nebo za stejnou cenu v balení o něco menším.
U nás propouštět nebudeme
V zahraničním tisku vychází o Unileveru v poslední době nejvíce článků věnujících se restrukturalizaci a připravovanému propouštění zhruba dvaceti tisíc lidí.
"O deset až dvanáct tisíc zaměstnanců se sníží stavy v Evropě," řekl tento týden serveru DairyReporter.com mluvčí Unileveru Tanno Massar. Podle něj to bude zahrnovat i zavření některých závodů. Například se zbavuje francouzských sýrů Boursin.
"O ten náš závod nepůjde," říká Jiroušek. "Změny a restrukturalizace se nedotýkají výrobních závodů, to je po nějakou dobu zakotveno," ujišťuje. Unilever loni zavřel továrnu v Zábřehu na Moravě a vše dnes dělá v Nelahozevsi, kde zaměstnává na tisíc lidí.
Od letoška jim k výrobě margarínů a majolky přibyla další práce. Začaly se zde vyrábět zeleninové a ovocné nápoje. Jde o malé lahvičky, kdy každá obsahuje polovinu doporučené denní dávky ovoce a zeleniny. Zatím se prodávají jen v západní Evropě, do českých obchodů dorazí nejdříve příští rok.
K tomu ještě firma letos přikoupila ke svým zmrzlinám Magnum i Míšu. A rozhlíží se dál. "Musí to zapadat do naší vitální mise," zdůrazňuje šéf. Víc prozradit nechce.