Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový úsek dálnice D11 spojil Prahu a Hradec Králové

  9:46aktualizováno  16:20
Královéhradecký a Pardubický kraj se dočkaly dálničního spojení s hlavním městem. Stavbaři spolu se zástupci ministerstev a hejtmany slavnostně otevřeli 42 kilometrů dlouhý úsek dálnice D11. Ten vede od dosavadního konce D11 u Poděbrad až po provizorní sjezd u Sedlic před Hradcem Králové.

K úplnému dokončení díla totiž pořád ještě kousek schází, přesněji řečeno pět kilometrů. Kvůli sporům o pozemky s farmářkou Ludmilou Havránkovou totiž zatím nebylo možné dotáhnout dálnici až do Hradce.

INFOGRAFIKA: Z PRAHY DO HRADCE RYCHLEJI

Osobní auta tak budou do Hradce vjíždět přes obec Libišany. Kamiony budou muset dálnici D11 opustit už u Nového Města a dál pokračovat po staré silnici číslo 11.

Slavnostního otevření D11 se vedle ministra pro místní rozvoj Petra Gandaloviče zúčastnil i náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman a hejtmani Středočeského, Pardubického a Královéhradeckého kraje.

Po celém novém úseku dálnice D11 od Poděbrad k Hradci Králové se ale řidiči budou moci svézt ve středu večer. Politici sice dálnici otevřeli v úterý odpoledne, jednotlivé části se ale budou pro řidiče zprovozňovat během středy (viz tabulku pod článkem).

Válka o posledních pět kilometrů
Dostavba dálnice až do Hradce ještě nějaký čas potrvá. Dohoda s farmářkou Ludmilou Havránkovou se sice už rýsuje, ale i tak bude jednání a výstavba trvat nejméně dalších tři až pět let.

„Konkrétní problém je v získání pěti pozemků paní Havránkové, jejích příbuzných a dalších dvou pozemků jiných vlastníků,“ řekl Petr Laušman, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

Havránková nechce peníze, ale jiné pozemky, kde by mohla hospodařit. Obě strany se nakonec na náhradních pozemcích dohodly. Vhodné pole je třicet kilometrů od nynější farmy, ale úmluva stále neplatí.

popisek Další nové úseky
kdy a kde se otevřou

Je totiž nutné ocenit nynější farmářčiny pozemky a ve srovnatelné ceně jí nabídnout náhradní půdu. „Ředitelství silnic a dálnic navrhuje cenu podle vyhlášky. Ta je však podle našeho názoru mimo realitu,“ vysvětlil průtahy právní zástupce farmářky Pavel Černohous.

Havránkové dokonce v minulosti hrozilo vyvlastnění pozemků ve veřejném zájmu, ale nedala se. Před pěti lety za korunu prodala pruh půdy ekologickým aktivistům a případné vyvlastnění tak zkomplikovala - stát by totiž najednou musel místo s jedním vlastníkem jednat s jednasedmdesáti lidmi.

Pokud se však Havránková se státem dohodne, ekologové žádné překážky klást nebudou.

Rekordní rok českých dálnic
Během letošního roku uvedou silničáři do provozu rekordní délku nových dálnic, celkem 69 kilometrů. Začátkem dálnic se spojily u Plzně úseky dálnice D5, 19. prosince se otevírá D11 a na 21. prosince připadá zprovoznění části D8 z Ústí nad Labem k německým hranicím u Petrovic.

„Za jeden rok se tak jedná o číslo, které je rekordní v historii Česka i Československa. Česká dálniční síť tak měří 627 kilometrů,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.


Zprovozňování dálnice D11

19.12.2006
16.00 - zprovoznění LP mezi MÚK Dobšice (50) a MÚK Poděbrady – východ (42)

20.12.2006
8.00 - osazení pojízdné uzavírkové tabule do levého jízdního pruhu PP v km 58,340
8.30 - zprovoznění PP mezi MÚK Dobšice (50) a přejezdem SDP v km 58,340
8.30 - 12.30 - demontáž vodících desek a provizorního dopravního značení v LP v km 50,500 – 58,340 a částečné odstranění provizorního dopravního značení v LP v prostoru MÚK Levín (62)
13.00 - zprovoznění LP mezi MÚK Chýšť (68) a přejezdem SDP v km 58,340 včetně levé poloviny MÚK Levín (62)
13.30 - zprovoznění LP mezi MÚK Sedlice (84) a MÚK Chýšť (68) včetně levé poloviny MÚK Dobřenice (76). Tím bude kompletně zprovozněný LP.
14.00 - zprovoznění PP mezi MÚK Chýšť (68) a MÚK Sedlice (84) včetně pravé poloviny MÚK Dobřenice (76)
13.30 - 18.00 - demontáž vodících desek a provizorního dopravního značení v PP v km 58,340 – 68,000 (tím bude odstraněno veškeré provizorní značení na částečně provozované D11)
18.30 - zprovoznění PP mezi MÚK Poděbrady – východ (42) a MÚK Dobšice (50)

MÚK = mimoúrovňová křižovatka

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

V Česku roste spotřeba alkoholu. Více než Češi pijí jen Litevci

Alkohol (ilustrační foto)

V Česku spotřeba alkoholu roste, a to i u dětí. V Rusku naopak klesá. Česká republika drží společně s Francií stříbrnou...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Najdete na iDNES.cz