Potraviny na pranýři

Potraviny na pranýři | foto: potravinynapranyri.cz/

Informace z pranýře mazat nechceme, reaguje na kritiku webu inspekce

  • 97
Státní zemědělská a potravinářská inspekce chce na webu Potraviny na pranýři zachovat všechny zveřejněné informace. Kritiku potravinářů, že portál poškozuje výrobce tím, že jasně neidentifikuje viníky, odmítá. Nebrání se však tomu, že web doplní o další informace.

"Nechceme, aby se z webu, jehož hlavním cílem je zlepšit postavení spotřebitele, stal bezzubý nástroj. Informace by na něm měly zůstat kompletní, aby lidé měli přehled o celé situaci. Jsme přesvědčeni o tom, že spotřebitelé si dokážou informace vyhodnotit správně," řekl iDNES.cz Pavel Kopřiva, mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která pod patronací ministerstva zemědělství pomáhala nový portál Potraviny na pranýři vytvořit.

Výrobcům potravin vadí to, že se na webu upozorňujícím na nekvalitní potraviny objevuje u všech prohřešků jak jméno obchodníka, tak i výrobce, a to i v případech, kdy za špatné zboží může jednoznačně pouze prodejce. To se děje například tehdy, kdy obchodník prodává zboží po době jeho použitelnosti či sám aktivně přelepuje datum spotřeby.

Inspekce: jednoznačného viníka většinou určit nelze

"Je pravda, že existují případy, kdy je vina jednoznačně na straně prodejce. V těchto případech se nebráníme diskusím o tom, že údaje na webu doplníme o další informace. Většinou to ale neplatí. Pokud najdeme například zboží, které je v okamžiku příchodu inspektora skladováno správně, nelze odpovědnost jednoznačně dohledat," vysvětluje Kopřiva.

Pranýř

Nový web začal informovat o špatných potravinách 10. července. Nyní obsahuje přes 350 nevyhovujících položek. Informacemi ho zatím plní SZPI, v budoucnu by ale do něj měla přispívat svými nálezy i Státní veterinární správa nebo hygienická služba.

Stránky návštěvníkům umožňují vyhledat informaci o nevyhovujícím výrobku podle jeho názvu, druhu, prodejce, země původu a distributora.

Za prvních 24 hodin provozu web navštívilo přes 200 tisíc unikátních návštěvníků, kteří za uvedenou dobu stihli zobrazit téměř čtyři miliony stránek.

Naopak někdy je vina jednoznačně na obou stranách. To se děje například tehdy, kdy obchod prodává špatně označené zboží, které klame zákazníky informacemi o svém složení. Výběrová šunka se stane například šunkou nejvyšší jakosti, salámy obsahují více tuku, než mají uvedeno na obale, a klobásy obsahují separát, ačkoliv etikety na to v rozporu s předpisy neupozorňují.

V těchto případech by se na první pohled zdálo, že viníkem je pouze výrobce, za chybu však může i prodejce, protože podle českých norem odpovídá za vše, co prodává. Podle Kopřivy tak zveřejnění kompletních informací pomáhá vytvářet tlak na zlepšení celkové situace na trhu.

"Pranýř je nový nástroj a my bychom chtěli, aby fungoval i tak, že si prodejci budou hlídat své dodavatele a výrobci naopak to, komu své zboží dodávají. Pokud budou dodávat své zboží někomu, kdo nevhodným skladováním kazí jejich dobré jméno, měli by na to zareagovat," vysvětluje mluvčí SZPI cíl projektu s tím, že inspekce má se zveřejňováním informací historické zkušenosti a žádných žalob na poškození dobrého jména se nebojí.