Marbella, Andalusia. Ilustrační foto.

Marbella, Andalusia. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Storno zájezdu má být mnohem snadnější. Cestovky chtějí kompenzace

  • 19
Chystaný zákon rozšiřuje počet možností, kdy může klient zrušit koupený zájezd a žádat automaticky navrácení všech peněz. Jde například o rizika spojená s terorismem či přírodní katastrofou. Cestovním kancelářím se však takové opatření nelíbí. A chtějí, aby jim stát případné škody kompenzoval.

Bojíte se jet na dovolenou do Turecka, ale máte už koupený zájezd? Dosud vám cestovní kanceláře nabídnou maximálně jinou destinaci. V budoucnu by ale měly i vracet peníze.

Odstoupení od koupeného zájezdu bude totiž pro klienty mnohem snazší než dosud. Kvůli nové evropské směrnici s tím počítá připravovaný zákon o cestovním ruchu, který má začít platit od roku 2018.

Novinka se naopak nelíbí cestovním kancelářím, podle nichž se toto podnikání stane rizikovějším než dosud. I proto hovoří o tom, že by jim případné škody měl stát kompenzovat.

Storno zdarma při mimořádných událostech

Chystaný zákon klientům zaručuje ještě víc než dosud, že se o ně cestovní kancelář musí postarat. „Cestující bude mít podle nové směrnice právo na ukončení smlouvy bez zaplacení jakéhokoli storno poplatku, nastanou-li nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které budou mít zásadní vliv na poskytování,“ tvrdí mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

Podle současného zákona by cestovky musely na své náklady vracet klienty v případě, že by ministerstvo zahraničí vyhlásilo, že je do země nebezpečné jezdit. To se ale jen tak nestává, podobných případů bylo v minulosti minimum a většinou se týkaly dovolených v muslimských zemích, hlavně v Tunisku a Egyptě.

Seznam mimořádných okolností, kterých se týká chystaný zákon, je naopak poměrně široký. Klienti by měli nárok na storno, pokud v zemi vypukl válečný konflikt. Problémem jsou ale i jiné bezpečnostní problémy (jako terorismus), významná rizika pro lidské zdraví (výskyt ohniska závažného onemocnění v destinaci) nebo přírodní katastrofy, jako jsou záplavy, zemětřesení či povětrnostní podmínky, které znemožňují bezpečně se dopravit do místa určení.

To však cestovky odmítají. „Je to obecná povinnost cestovních kanceláří, ale nikdo neurčil, kdo bude rozhodovat o tom, zda popisu ve směrnici situace v dané zemi odpovídá,“ upozorňuje Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK). „Kdo by například teď po puči v Turecku určil, zda je situace v letoviscích taková, aby klient měl právo odstoupit bez stornovacích poplatků?“ táže se Papež.

Špatná práce ministerstva, tvrdí cestovky

Šance, že někdo cestovní kanceláře na taková rizika pojistí, je navíc mizivá. „Budeme jediní, kdo to bude muset garantovat. Je to bohužel špatná práce ministerstva pro místní rozvoj,“ dodává šéf ACK, která dlouhodobě přístup ministerstva k oboru kritizuje.

Podle Papeže by bylo logické, kdyby stát v případě mimořádných událostí cestovky kompenzoval. „Je to podobné, jako se platí například škody zemědělcům za to, když se jim neurodí kvůli přírodním podmínkám,“ uvádí.

Problém s novou směrnicí má rovněž Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). „V rámci připomínkového řízení ke směrnici jsme přes evropskou asociaci ECTAA požadovali, aby byla přesně definována státní instituce, která bude dané situace v zahraničí posuzovat a určovat, u kterých se jedná o nevyhnutelné a mimořádné okolnosti s výrazným dopadem na souborné služby,“ říká tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková.

Cestovní kanceláře v případě podobných situací jako v Turecku většinou klientům nabídnou možnost změny rezervace na jiný zájezd včetně doplatku, ale neumožní storno bez poplatku. Letošní rok je navíc pro obor složitý. Kvůli obavám o bezpečnost se očekává pokles počtu prodaných leteckých zájezdů, neboť lidé preferují dovolenou v Česku.