Majitelé Tatry Kopřivnice Jaroslav Strnad (vlevo) a René Matera (1. prosince...

Majitelé Tatry Kopřivnice Jaroslav Strnad (vlevo) a René Matera (1. prosince 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Obrozená Tatra chce zdvojnásobit výrobu, prodej firmy Číňanům odmítá

  • 44
Společnost Tatra chce do roku 2020 zdvojnásobit svoji produkci na 1 800 vozů za rok. Příští rok hodlá prodat 1 300 aut. Společnost v úterý také oznámila změnu ve vedení, generálním ředitelem se stal Martin Bednarz. Vlastníci firmy odmítli spekulace o prodeji Tatry do Číny.

Bednarz, jenž dosud ve firmě působil jako výrobní ředitel, vystřídal Petra Karáska, který po dvou letech naplnil svůj mandát krizového manažera.V úterý to novinářům v Kopřivnici na Novojičínsku oznámilo vedení firmy.

Martin Bednarz (40)

Absolvent Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava. Po studiu se věnoval krizovému řízení. V letech 2008 až 2011 v Tatře pracoval jako výrobní ředitel.

Současně uvedlo, že do roku 2020 chce podnik zdvojnásobit produkci proti letošku, kdy vyrobí téměř 900 vozů. Příští rok chce prodat 1 300 aut.

„Chceme s firmou využít maximálně rostoucí potenciál na trhu, chceme dodávat vozidla do celého světa, chceme být globálním partnerem pro naše zákazníky, chceme inovovat naše produktové řady,“ řekl Bednarz.

Firma musí podle něj zapracovat na vnitřní logistice i kvalitě. „Jedním z nástrojů budou investice do kopřivnického areálu. Plánujeme je přes 300 milionů korun ročně, jednak do nových technologií, jednak do modernizace hal,“ řekl.

Tatrovka se dostala z krize

Automobilku vlastní od roku 2013 společnost Tatra Trucks českých podnikatelů Jaroslava Strnada a René Matery. Firma patří z 65 procent Strnadovi a ze 35 procent Materově společnosti Promet Tools. Tatru získali v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům.

Podle vedení znamenají změny v představenstvu a managementu, že skončilo období krizového řízení a nastává etapa dalšího rozvoje podniku. „Základní kámen byl postaven. To znamená, společnost byla zachráněna, společnost má postavené základy pro další rozvoj, společnost funguje a generuje akcionářům první zisky,“ řekl odcházející generální ředitel Karásek.

Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

Pro příští rok je už podle Bednarze podnik zakázkově naplněn ze 70 procent. Chce se více prosadit na evropských trzích, pokračovat v úspěšných zakázkách v Saúdské Arábii, Indii, Austrálii či Jižní Americe. V úterý Tatra uzavřela kontrakt v Egyptě, kam se vrací asi po 20 letech.

Obchodní ředitel Pipal řekl, že Tatra bude dodávat státní firmě zřízené egyptským ministerstvem obrany. „Má jít o podvozky pro jejich vozidla, která sami vyrábí. Budeme působit jako subdodavatel,“ řekl. Zakázka bude mít hodnotu desítek milionů eur a v příštím roce by se měla týkat podvozků pro 250 vozidel. Kontrakt má pokračovat i v letech 2017 a 2018.

Tatru Číňanům neprodáme, zní z vedení

Spolumajitel firmy Matera odmítl spekulace o prodeji Tatry Číňanům. „Pevně věřím, že tak, jak dneska Tatra je ryze českou firmou, tak že i do budoucna ryze českou firmou bude,“ řekl Matera. Nevyloučil ale budoucí spolupráci s případnými čínskými partnery.

Loni společnost vyrobila 821 aut a prodala jich 850 vozidel, o rok dříve vyrobila 763 a prodala 722. Tržby v roce 2014 dosáhly 3,7 miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny výroby automobilky jdou na export.

Po období propouštění v letech 2013 a 2014, které vedlo k zvýšení produktivity práce, Tatra nabírá nové zaměstnance. „Zaměstnanců máme dneska necelých 1 000. Pro naplnění plánu v příštím roce počítáme s náborem dalších zhruba 80 lidí,“ řekl Bednarz. Dalších asi 500 zaměstnanců mají dvě dceřiné firmy Tatry.

Předsedou představenstva zůstává Petr Rusek, mění se ale složení představenstva. Novými členy budou kromě Bednarze bývalý obchodní a marketingový ředitel a člen představenstva DAF Trucks Ron Bonsen a současný technický ředitel a šéfkonstruktér Tatra Trucks Radomír Smolka. Obchodním ředitelem firmy se stal David Pipal.

,