O ceně snowboardového vybavení rozhoduje materiál a značka

Zatímco na alpských sjezdovkách je vidět víc snowboardistů na prknech s tvrdým vázáním a v botách podobných přezkáčům, u nás jsou populárnější freestylová nebo freeridová prkna s měkkým vázáním a botami. Freestylové prkno je točivé, měkčí, většinou stavěné jako takzvaný Twin Tip. To znamená, že má stejně dlouhou špičku jako patu. Je snadno ovladatelné na malém prostoru, při jízdě po směru i obráceně. Freeridový snowboard je ve srovnání s freestylovým pro stejně vysokého jezdce delší. Špička je delší než pata, tam je zase prkno tvrdší než na špici.
Právě tyto vlastnosti mu dávají větší pevnost a stabilitu při vyšších rychlostech a dlouhém oblouku. Delší špička je důležitá pro lepší ovladatelnost v neupraveném terénu, zvláště při jízdě v hlubokém sněhu. Cenové rozpětí prken je asi největší ze všeho vybavení, ty kvalitní přijdou na 5500 až do 25 000 korun. Cena závisí na kvalitě materiálů a na místě výroby. Tuzemské značky jsou levnější než dovozové při srovnatelné kvalitě. Pro výběr snowboardu je důležitý jízdní styl, váha a výška jezdce a velikost jeho nohy. Freestyle si koupí ten, kdo bude trávit celé dny v rampě nebo parku při učení triků, naopak freeride je daleko univerzálnější a lze jej použít jak pro trikovou jízdu a skoky, tak pro volné ježdění. Stejně jako výška je důležitá i hmotnost, každé prkno je určeno pro určitou váhu. Pokud není respektována, prkno se začne chovat jinak, znepříjemní jízdu. Jezdec s větší nohou musí zvolit širší prkno, jinak bude v zatáčkách drhnout špičkou nebo patou. Například majitel pětačtyřicítky by měl uvažovat o prkně širokém kolem 26 cm.

Autor je spolupracovníkem redakce

Co je důležité

Vzhled a zpracování: již první pohled vypovídá o celkové kvalitě prkna. Při poškozené ABS skluznici nebo hranách je evidentní, že něco není v pořádku. Stejně tak by měla působit výrazně nízká cena.

Konstrukce: Kvalitní snowboardy mají dřevěné jádro (woodcore), u těch nejlepších se rozprostírá po celé délce i šíři prkna. Levnější modely používají kombinaci dřevěných pásků a pěny (RIM), případně jádro z polyuretanové pěny (PU Core). Rozdíly jsou i v typu ochrany jádra před poškozením a vlhkostí: Sidewall, kdy jádro je kryto plastovým páskem mezi ABS a hranou, nebo CAP, kdy povrchová vrstva přechází rovnou k hraně, obě vrstvy laminátu jsou spojeny na bocích jádra.

Tvrdost: Prkno nesmí být ani moc měkké (nedrží v oblouku), ani tvrdé (neprohne se a v oblouku není hrana v dostatečném kontaktu se sněhem). Když uchopíte prkno za špici a zatlačíte rukou v místě mezi inserty, prkno se musí přes odpor prohnout a pak zase rychle, pružně vrátit do původní polohy. Měkké prkno se prohýbá až moc a pomalu se vrací, příliš tvrdé se neprohne.

Skluznice: Musí být rovná, nepoškozená, nesmí se propadat v místě insertů. Extrudovaná skluznice je nejtvrdší, nejrychlejší. Grafitová je měkká, nemusí se tolik voskovat a dobře jede na měkkém sněhu. Hrany: Nesmějí být poškozené, výhodou je, když hrana prochází po celém obvodu prkna.

Sidecut rádius: vykrojení boční hrany prkna. Číslo vyjadřuje poloměr kružnice, která by vznikla prodloužením vykrojení. Čím menší je číslo, tím je prkno točivější a ovladatelnější, ale méně stabilní při vyšších rychlostech. Freestylové prkno má menší rádius než freeridové.

Vázání je radno kupovat s botami

Při výběru je dobré respektovat druh obuvi, nejlépe obojí kupovat společně. Bota totiž musí do základny vázání sednout a mít jen minimální pohyb do stran. Proto většina výrobců nabízí vázání ve dvou velikostech - pro menší a větší obuv. K výrobě vázání se používají různé druhy plastů, kov nebo karbonová vlákna, případně kombinace těchto materiálů. Ceny se pohybují od 2000 do 9000 korun. Nejobyčejnější celoplastová vázání seženete i za méně než dva tisíce, kvalitní a funkční vázání však pod 2300 korun nepořídíte. Nejvhodnější volbou je kombinace plastové baseplate s kovovým patním obloukem, která jsou na trhu od 3000 korun.

Co je důležité

Baseplate: U kvalitnějších vázání je asymetrický - pro pravou a levou nohu. Středový kotouč, kterým se upevňuje vázání šrouby k prknu, slouží k nastavení polohy vzhledem k příčné ose prkna (více či méně kolmo ke směru jízdy).

Pásky: Dnes jsou většinou ráčny, které slouží k pohodlnému dotažení, na obou páscích. Pro větší pohodlí jsou pásky podložené měkkým materiálem. U levnějších typů je to pěna, u dražších syntetická tkanina, guma, gel.

Opěrka: Zlepšuje přenos síly na zadní hranu, měla by být polohovatelná. Obecně platí čím vyšší opěrka, tím větší stabilita a lepší jízdní vlastnosti. Nesmí však přesahovat botu. U dražších vázání jsou asymetrické opěrky, které lépe vystihují postoj jezdce na prkně.