Bývalý šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák (vlevo).

Bývalý šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák (vlevo). | foto: Dan Materna, MAFRA

Dvořák schoval odměny do tajné výroční zprávy. Ministerstvo smlouvy nemá

  • 58
Sedm let se podařilo Miroslavu Dvořákovi a dalším členům managementu Letiště Praha tajit, jaké odměny si prosadili už v roce 2007 do svých manažerských smluv. O výplatě téměř 200 milionů korun se totiž zmiňuje jediná výročních zpráva. Zveřejněná byla až nyní.

Na veřejnost se dostala až ve čtvrtek, kdy ji zveřejnil Český aeroholding. Jde o výroční zprávu za rok 2008 podle mezinárodních účetních standardů. Ta v kapitole věnované odměňování zaměstnanců potvrzuje, že členům vedení vznikl nárok na výplatu téměř 197 milionů korun v případě splnění dvou podmínek: privatizace firmy a její transformaci ze státního podniku na akciovou společnost (více o samotných odměnách čtěte zde).

Tato odměna byla nakonec vyplacena v závěru roku 2011, kdy Dvořák skončil na Letišti a usedl do čela Českého aeroholdingu. Výroční zpráva současně ukazuje, že platy vedení za Dvořáka stouply o víc než dvojnásobek oproti původnímu vedení Hany Černochové.

Dvě verze výroční zprávy

Letiště Praha zmíněnou výroční zprávu nikdy nezveřejnilo. Namísto toho do sbírky listin v obchodním rejstříku poslalo českou verzi výroční zprávy podle českých účetních standardů. I když obě závěrky auditovala stejná firma - PwC - v české zcela chybí jakákoliv zmínka o závazku vyplatit za splnění určitých podmínek 197 milionů korun.

Smlouva s největší pravděpodobností vznikla mezi Dvořákem a tehdejším ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Dvořák totiž nastupoval původně do státního podniku Správa letiště Praha, který v té době byl pod správou ministerstva dopravy a neměl dozorčí radu. Jenže smlouva není ani na letišti, ani na ministerstvu dopravy.

„Český aeroholding, pod který nyní Letiště Praha spadá, nás požádal stejně jako ministerstvo financí o smluvní podklady, na jejichž základě vznikl nárok na výplatu odměny. Takové podklady ovšem nejsou v současnosti na ministerstvu dopravy k dohledání,“ řekl k tomu ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO).

Ministr navíc dodal, že zprávy o odměnách považuje za alarmující a zvažuje nařídit v aeroholdingu hloubkový audit, aby „porozuměl praktikám z minulosti“.

Nic neví ani ministerstvo financí

V roce 2008 byli v dozorčí radě například exprimátor Prahy Pavel Bém, poslanec Ivan Fuksa nebo současný šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Zatímco Bém a Fuksa neodpověděli na dotaz k odměnám vůbec, Rafaj byl podle svých slov v dozorčí radě jen krátce a byl jen na jenom či dvou zasedáních. „Nejsem si vědom, že by se tam otázka odměn probírala. Odměny v této výši považuji osobně za značně nestandardní,“ říká Rafaj.

O odměně neví nic ani někdejší ministr financí Miroslav Kalousek. Výplata přitom probehla v roce 2011, kdy byl Kalousek ministrem financí a letiště spadalo už pod jeho resort. „Je to pro mě nová informace, nikdo mi o tom neřekl. A jsem si jist, že o tom nevěděl nikdo ani na ministerstvu,“ dodal Kalousek.

,