I ta požaduje, aby se tendr vrátil k okamžiku otvírání obálek.
"Autostrade se domáhá zrušení jejího vyloučení a zrušení rozhodnutí o přidělení zakázky společnosti Kapsch, která podle Autostrade nabídla technicky identické řešení za cenu vyšší až o 4,5 miliardy korun," uvedla společnost v tiskovém prohlášení.
O dodávku systému mýtného se ucházela celkem čtyři seskupení. Tři z nich ale ministerstvo vyloučilo s tím, že nesplnila kvalifikační kritéria. Zakázku tak získala rakouská firma Kapsch, jejíž nabídka byla až třetí nejlevnější.
Ministerstvo vyloučení firem zdůvodnilo tím, že nesplnily kvalifikační podmínky. Mytii například vyčetlo, že pro zavedení systému nemá dostatek kvalifikovaných pracovníků (více zde). Autostrade zase podle ministerstva nedodala potřebné certifikáty o bezpečnosti práce.
"Využili jsme možnosti předložit obdobné certifikáty z Itálie. Ty splňují dokonce ještě přísnější kritéria, než stanovují české normy," uvedl mediální zástupce italské firmy Vladimír Bystrov. Autostrade podala proti rozhodnutí o vyloučení námitky. Ministerstvo je ale neuznalo.
Účelové vyloučení?
Dalším bodem, se kterým se vyloučené firmy nehodlají smířit, je, že zakázku dodal právě rakouský Kapsch.
Podle Autostrade totiž Kapsch nemohl dodat potřebné reference, protože na systémech, na kterých se podílel, působil pouze jako subdodavatel. Systém mýtného v Rakousku je podle Bystrova dokonce hlavním dílem právě italské Autostrade. "I tady totiž Kapsch působil jako subdodavatel," řekl iDNES.
Kapsch podle Bystrova není nikde na světě provozovatelem mýtných systémů. "V Rakousku byl pouze dílčím dodavatelem pro společnost kontrolovanou Autostrade a v jiných státech odkazuje na reference dvou společností, které nejsou součástí skupiny Kapsch. Jsou pouze menšinovými společníky v jedné ze společností Kapsche," upřesnil Bystrov.
Firmy tedy nyní prostřednictvím antimonopolního úřadu usilují o to, aby komise jejich nabídky znovu posoudila. "Domníváme se, že účelové vyloučení se netýká jen nás, ale i dalších účastníků," uvedl Bystrov.
Společnost Autostrade proto nabyla podezření, že celý tendr byl zmanipulovaný.
"Pokud by výběrové řízení probíhalo standardně, musela by se jeho vítězem stát firma, která má reálné zkušenosti s budováním a provozováním systémů tak komplexních, jako je elektronické mýto. To se v případě kritizované soutěže – vinou ministerstva dopravy - bohužel nestalo," uvedla společnost v tiskovém prohlášení.
Kapsch systém vybuduje za 22 miliard korun. Nabídka Autostrade je o 4,5 miliardy levnější, nabídka švýcarské skupiny Mytia dokonce o sedm.
Antimonopolní úřad prozatím ministerstvu zakázal uzavřít s Kapschem smlouvu, a to až do doby, kdy soutěž prověří. - více zde