Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O prověření tendru na mýtné požádala další firma

  15:06aktualizováno  15:06
Proti výsledku tendru na dodavatele systému mýtného na českých dálnicích se rozhodla bojovat další firma, která ze soutěže předčasně vypadla. Po konsorciu Mytia se s žádostí o prošetření obrátila na antimonopolní úřad i italská společnost Autostrade.
Mýtné má podle ministerstva vybírat Kapsch. Ilustrační foto

Mýtné má podle ministerstva vybírat Kapsch. Ilustrační foto | foto: Radek MičaMF DNES

I ta požaduje, aby se tendr vrátil k okamžiku otvírání obálek.

"Autostrade se domáhá zrušení jejího vyloučení a zrušení rozhodnutí o přidělení zakázky společnosti Kapsch, která podle Autostrade nabídla technicky identické řešení za cenu vyšší až o 4,5 miliardy korun," uvedla společnost v tiskovém prohlášení.

O dodávku systému mýtného se ucházela celkem čtyři seskupení. Tři z nich ale ministerstvo vyloučilo s tím, že nesplnila kvalifikační kritéria. Zakázku tak získala rakouská firma Kapsch, jejíž nabídka byla až třetí nejlevnější.

Ministerstvo vyloučení firem zdůvodnilo tím, že nesplnily kvalifikační podmínky. Mytii například vyčetlo, že pro zavedení systému nemá dostatek kvalifikovaných pracovníků (více zde). Autostrade zase podle ministerstva nedodala potřebné certifikáty o bezpečnosti práce.

"Využili jsme možnosti předložit obdobné certifikáty z Itálie. Ty splňují dokonce ještě přísnější kritéria, než stanovují české normy," uvedl mediální zástupce italské firmy Vladimír Bystrov. Autostrade podala proti rozhodnutí o vyloučení námitky. Ministerstvo je ale neuznalo.

Účelové vyloučení?
Dalším bodem, se kterým se vyloučené firmy nehodlají smířit, je, že zakázku dodal právě rakouský Kapsch.

Podle Autostrade totiž Kapsch nemohl dodat potřebné reference, protože na systémech, na kterých se podílel, působil pouze jako subdodavatel. Systém mýtného v Rakousku je podle Bystrova dokonce hlavním dílem právě italské Autostrade. "I tady totiž Kapsch působil jako subdodavatel," řekl iDNES.

Kapsch podle Bystrova není nikde na světě provozovatelem mýtných systémů. "V Rakousku byl pouze dílčím dodavatelem pro společnost kontrolovanou Autostrade a v jiných státech odkazuje na reference dvou společností, které nejsou součástí skupiny Kapsch. Jsou pouze menšinovými společníky v jedné ze společností Kapsche," upřesnil Bystrov.

Firmy tedy nyní prostřednictvím antimonopolního úřadu usilují o to, aby komise jejich nabídky znovu posoudila. "Domníváme se, že účelové vyloučení se netýká jen nás, ale i dalších účastníků," uvedl Bystrov.

Společnost Autostrade proto nabyla podezření, že celý tendr byl zmanipulovaný.
 
"Pokud by výběrové řízení probíhalo standardně, musela by se jeho vítězem stát firma, která má reálné zkušenosti s budováním a provozováním systémů tak komplexních, jako je elektronické mýto. To se v případě kritizované soutěže – vinou ministerstva dopravy - bohužel nestalo," uvedla společnost v tiskovém prohlášení.

Kapsch systém vybuduje za 22 miliard korun. Nabídka Autostrade je o 4,5 miliardy levnější, nabídka švýcarské skupiny Mytia dokonce o sedm.

Antimonopolní úřad prozatím ministerstvu zakázal uzavřít s Kapschem smlouvu, a to až do doby, kdy soutěž prověří. - více zde

Autoři: ,



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Najdete na iDNES.cz