O smluvní ceny se nesmlouvá

  • 3
V restauraci si dokážete poradit se zkaženým obědem i pivem pod míru. Co však dělat, pokud rozbijete při jídle talíř? Musíte jej platit? A může vám číšník naúčtovat oříšky, které před vámi ležely volně na stole? Smluvní cena neznamená, že se můžete o cenách za zkonzumované jídlo a pití s personálem dohadovat.

Smluvní ceny si určuje restaurace, a to na základě součtu přirážky a skutečných nákladů na suroviny. Přirážka v restauraci je svobodnou volbou majitele či provozovatele. Je určena podle atraktivity lokality, zavedenosti značky a nákladů provozovny. Přirážku může majitel či provozovatel restaurace stanovit v jakékoli výši, a to například i šest set procent, záleží na typu a kvalitě provozovny.

Jídelní lístek se smluvními cenami musí být vyvěšen před vstupem do restaurace. Zákon na ochranu spotřebitele říká, že ceny za jídlo a pití, které jsou ve vitríně nebo na tabuli před vchodem, se musí shodovat jak s cenami, které jsou na jídelním lístku uvnitř podniku, tak s cenami, které vám na závěr za útratu naúčtuje číšník.

Smluvní cena se může během roku měnit, například v závislosti na ceně surovin. Vždy však musí být jídelní lístek aktualizován. Cena na lístku se nesmí přeškrtávat a přepisovat.

Cenové skupiny
Cenové skupiny v dnešní době neexistují, zmizely s novým živnostenským zákonem. Neměly by se tudíž ani nikde v restauracích uvádět. Žádná jiná kategorizace restaurací není k dispozici.

Couvert
Jde o finanční částku, kterou vám může restaurace naúčtovat například za pečivo, kečup nebo jiné dochucovací prostředky. A to bez ohledu na to, jestli jste pečivo skutečně snědli, či nikoli. Podle odborníků z vysoké školy hotelové je však couvert více záležitostí slavnostních hostin. V běžných restauracích se většinou pečivo a dresingy buď počítají zvlášť, nebo jsou už zakalkulovány v ceně jídel.

Pokud vám restaurace donese bez vyžádání například pečivo s máslem, toasty, preclíky, oříšky a neupozorní vás na to, že je vše za poplatek, podle vysoké školy hotelové máte právo tyto nevyžádané pochoutky neplatit.

Co s rozbitým nádobím?
Pokud cokoli v restauraci omylem rozbijete, měli byste se podle České obchodní inspekce nejdříve dohodnout s personálem. Běžné sklo či talíře byste však platit neměli. Restaurace si takové nádobí může odepisovat. Avšak záleží především na výši škody a také na tom, zda jste vy nebo restaurace pro takový případ pojištěni.

Solidní restaurace vám nebude účtovat poplatky za snědené pečivo či vypotřebované dresingy. Naopak dostanete nějakou pozornost navíc zdarma. Také neúmyslně rozbité nádobí platit většinou nebudete. Ve špatné restauraci se vás budou snažit co nejvíce obrat. Zaplatíte za každý rohlík, za kečup ke špagetám i za rozbitý talíř, který vám náhodou vypadl z ruky, když vám jej číšník podával.

Jak se bránit
- pokud vám číšník přinese nevyžádané jídlo či pití, zeptejte se raději nejdříve na cenu; bude­li se vám snažit naúčtovat něco, co jste si neobjednali, nebo o čem tvrdil, že je „v ceně“ služeb, neplaťte to
- rozbijete­li v restauraci nádobí, snažte se nejprve dohodnout o finančním vyrovnání s personálem; levné sklo či talíře byste však platit neměli