Nádraží v Kubově Huti

Nádraží v Kubově Huti | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

O šumavské lokálky bojují tři dopravci. Čtvrtý nabídl autobusy

  • 86
První soutěž na provozování vlaků po dvou letech potvrdila velký zájem dopravců o byznys s dotovanou veřejnou dopravou. Do tendru na provoz vlaků v Jihočeském kraji na pošumavských lokálkách se přihlásily nakonec tři firmy. Nejnižší cenu nabídl soukromý dopravce GW Train Regio patřící pod skupinu ČSAD Jihotrans.

Informaci o nabídkách a jejich výši potvrdily MF DNES dva na sobě nezávislé zdroje. Nabídku podaly České dráhy, Arriva a GW Train Regio. Oproti původním předpokladům se nepřihlásil National Express ani RegioJet. 

Nejnižší cenu v soutěži za zhruba dvě miliardy korun nabídla společnost GW Train Regio. Firmu dříve vlastněnou Viamontem letos ovládla jihočeská dopravní skupina ČSAD Jihotrans. Za kilometr chce od kraje 95 korun. Druhá Arriva přišla s nabídkou za 105 korun, České dráhy chtějí zhruba 160 korun za každý kilometr. Není to však konečný výsledek: soutěž je vícekolová a komise musí také posoudit, zda soutěžící splnili vůbec zadávací podmínky.

Některé firmy tvrdily, že zadávací podmínky jsou příliš přísné a komplikované. I proto se nepřihlásil například RegioJet, na poslední chvíli se rozhodl nabídku nepodat i National Express. „Důvodem je vysoká kumulace rizik spojených s tímto nabídkovým řízením a následnou realizací tohoto projektu. Tuto skutečnost potvrdil výkonný ředitel a jednatel společnosti Jan Paroubek: „Spolu s mateřskou společností jsme vyhodnotili některá rizika jako nepřijatelná. Jedná se nejen o rizika tohoto konkrétního projektu, ale i o celkovou situaci a nejasnou budoucnost rozvoje a otevírání trhu v České republice,“ dodal. 

Mimo soutěž podal nabídku i Leo Express, majitel firmy Leoš Novotný příliš nepočítal s tím, že by ji kraj akceptoval. Většinu vlaků totiž nahradil autobusy. „Na většině úseků je vlak zbytečný, jezdí tam málo lidí a stačil by autobus. Kraj by tak mohl ušetřit za celou dobu skoro miliardu korun,“ řekl Novotný.

Jihočeský tendr je prvním po více než dvou letech, který stát či kraje vyhlásily na železniční dopravu. Naposledy soutěžilo ministerstvo dopravy rychlíky z Ostravy do Olomouce, soutěž nakonec zrušilo.