Kellnerova O2 ukazuje lidskou tvář, o zisk se rozdělí s akcionáři

  16:12aktualizováno  16:12
Telekomunikační společnost O2, kterou z velké části ovládá skupina PPF Petra Kellnera, očekává, že letos vydělá kolem pěti miliard korun čistého. A téměř celý zisk podle firemního výhledu rozdělí akcionářům. Zatímco v první polovině roku akcionáře stresovaly zprávy o plánovaném zadlužení firmy a úsporné dividendové politice, nyní jim vedení operátora ukazuje přívětivější tvář.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: O2

Tvrdým hájením svých televizních práv, které řadu diváků připravilo o fotbalovou Ligu mistrů na zahraničních stanicích, si příliš sympatií nezískal (více čtěte zde: Ligu mistrů smíte vidět jen u nás, vymohla si O2). Avšak směrem ke svým akcionářům si to začíná operátor O2 pozvolna žehlit. Alespoň u těch, kteří vydrželi psychologický tlak z první polovinu roku. Díky nejrůznějším náznakům, které v té době vedení modrého operátora ve spolupráci s manažery majoritního vlastníka PPF vypouštělo na trh, se hodnota akcií zhroutila na historická minima, analytici radili ústup a řada drobných akcionářů své podíly raději vyprodávala.

Byla to bezesporu mistrovská hra, která vedla k cílenému zlevnění celé firmy ve správný čas, čehož využili někteří spekulanti z řad velkých štik českého a slovenského byznysu (více čtěte zde). Od poloviny roku, kdy se O2 rozdělilo na dvě firmy - infrastrukturní Cetin a maloobchodní O2, je všechno ale jinak. Vedení „nového“ O2 hýří optimismem, hodnota akcií roste a čerstvá čísla růžová očekávání managementu jen potvrzují.

Ve třetím čtvrtletí firmě vyskočil meziročně zisk o více než 40 procent, provozní zisk EBITDA pak o čtvrtinu. Samotné tržby sice spíše stagnovaly, k růstu ziskovosti pomohly zejména nákladové úspory. Projevily se zejména nižší leasingové platby Cetinu, či konec poplatků za značku. Za prvních devět měsíců roku operátor utržil 27,7 miliardy korun a EBITDA byla 7,5 miliardy korun. Firma pak očekává, že za celý rok vydělá kolem pěti miliard čistého.

Ostrých loktů již netřeba

Navíc už dnes nejsou potřeba ostré lokty, a tak společnost O2 po několik kvartálech mlžení odkryla plány pro dividendovou politiku. Vyplácet chce kolem 100 procent svého celoročního zisku. „Zjednodušení způsobu, jakým řídíme společnost, nám pomohlo snížit provozní náklady o 22 procent. Celkově se nám podařilo jak stabilizovat naše výnosy, tak navýšit čistý zisk. Naším záměrem je ho vyplatit akcionářům v plné výši v podobě dividendy,“ uvedl Tomáš Budník, generální ředitel společnosti O2.

Nejde jen o úlitbu drobným akcionářům. Nejvíce peněz logicky zamíří na účty Kellnerovy PPF, která drží podle posledních informací asi 85 procent akcií firmy.

Podle analytiků se sice firmě brzy vyčerpají jednorázové úspory, avšak pozvolna by se měly projevovat nové příjmy. „O2 má stále prostor náklady snižovat, ale dynamika se zpomalí. Ty největší škrty už byly udělány a dále to půjde pomaleji. Nové příjmy budou nabíhat pomalu, O2 TV je sice dobrý projekt, ale bude trvat dlouhou dobu, než se to nějak významněji projeví. Zdrojem budoucnosti jsou podle mého názoru mobilní data,“ zamýšlí se Tomáš Menčík z makléřské společnosti Cyrrus.

Také Ondřej Cabejšek ze společnosti Wood & Company potvrzuje, že aktuální výsledky vypovídají o velmi dobrém stavu firmy i o udržitelnosti výsledků do budoucna. „Nyní je ale na řadě opět začít růst v příjmech, což bude nejtěžším úkolem u fixních služeb, kde firma čelí podinvestované infrastruktuře a kvalitní konkurence z řad kabelových operátorů,“ říká Cabejšek. Nové příjmy by podle něj mohly dodat obnovené kontrakty se státním sférou, kde je O2 tradičně velmi aktivní.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Češi si připlatí i za další značku piva, ceny zvyší také Bernard

Stanislav Bernard

Rodinný pivovar Bernard z Humpolce od 29. října zdraží svá piva. Cenu sudového moku zvýší v průměru o 70 haléřů,...

Zrušte hračky v Happy Mealu, říká britská členka parlamentního výboru

Happy Meal od MC Donald´s.

McDonald’s by neměl přidávat plastové hračky do dětského menu Happy Meal, uvedla Thérèse Coffeyová, členka...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...



Najdete na iDNES.cz