Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: O2

O2 ubývá zákazníků, umí je však vytěžit. Díky mobilním datům a televizi

  • 302
Českému operátorovi O2, ovládanému skupinou PPF, se nadále daří i při mírně klesajících příjmech zvyšovat zisk. Tempo růstu zisku ale zpomaluje, ve druhém čtvrtletí meziročně vzrostl o 4,2 procenta na 1,308 miliardy korun při příjmech 9,2 miliardy.

Souhrnně za první pololetí operátor O2 meziročně zvýšil konsolidovaný čistý zisk o desetinu na 2,55 miliardy korun. V prvním čtvrtletí tohoto období zisk meziročně rostl rychleji - o 16,2 procenta (psali jsme zde). Provozní výnosy klesly o necelé jedno procento na 18,22 miliardy korun.

Výnosy v segmentu pevných linek se snížily o 1,5 procenta a mobilní služby zaznamenaly pokles o 0,5 procenta. Firma kótovaná na pražské burze to ve čtvrtek oznámila při pravidelném reportingu výsledků.

Na růstu zisku se odrazil zvyšující se zájem zákazníků o nové služby. „I přes pokračující tlak zejména v segmentu firemních zákazníků a od května též dopad nové regulace roamingu se O2 podařilo udržet výnosy na úrovni loňského roku a mírně zvýšit provozní zisk,“ uvedla firma v komentáři.

Dále pokračuje trend, že mírně roste počet smluvních zákazníků mobilních služeb na úkor těch s předplacenými kartami. Pod smlouvou mělo konkrétně k 30. červnu O2 3,298 milionu klientů (o 24 tisíc víc než na konci března), zákazníků využívajících předplacené služby bylo 1,6 milionu (oproti březnu o 14 tisíc méně). Dohromady tak ubylo meziročně (tedy v porovnání s červnem 2015) O2 klientů mobilních služeb o 47 tisíc (0,9 procenta).

Roste mobilní, ale klesá pevný internet

Opět ale firma vedená generálním ředitelem Tomášem Budníkem dovedla zvýšit výnos z jednoho zákazníka - tentokrát o dvě koruny na 286 korun. Roste totiž počet těch, kteří využívají modernější služby - mobilní data a televizi O2 TV. Počet zákazníků, kteří využívají internet v mobilu, vzrostl v porovnání s loňským rokem o 15 procent na 1,672 milionu a dat se meziročně spotřebovalo o 80 procent víc.

Právě za politiku účtování dat - konkrétně automatické zpoplatněné obnovování datových balíčků - dostal operátor tento týden pravomocnou pokutu 4,5 milionu korun od Českého telekomunikačního úřadu (psali jsme zde).

Naopak ale meziročně ubylo zákazníků, kteří od O2 mají pevné internetové připojení. Těch bylo loni v červnu 799 tisíc, zatímco teď jich je o 17 tisíc méně. O dalších 14 procent potom klesl počet uživatelů pevných telefonních linek, kterých je nyní 760 tisíc.

O 14,4 procenta víc lidí než v polovině minulého roku má naopak zavedenou placenou O2 TV. Dohromady jich je 217 tisíc, po započtení těch, kteří v domácnosti využívají víc televizorů, je mezi zákazníky 247 tisíc set top boxů.