Kvůli nízkým cenám si řetězce sáhnou na vlastní marže. Zákazníky si chtějí udržet

Kvůli nízkým cenám si řetězce sáhnou na vlastní marže. Zákazníky si chtějí udržet | foto: Martin Stolař, MAFRA

Obavy ze zdražení jídla jsou zbytečné, vyšší daň vymaže konkurence

  • 105
Zvýšená daň z přidané hodnoty z devatenácti na dvacet a z devíti na deset procent se v cenách zboží a služeb, a tedy i v našich útratách projeví minimálně. Starost komunistů a socialistů, kteří zvyšování hlavně DPH za potraviny programově odmítají, na sebe totiž bere jejich největší ideový protivník – trh.

Konkurence na tuzemském maloobchodním trhu patří k nejsilnějším na světě. Dlouhodobě se na tom shodují manažeři jednotlivých řetězců, z nichž už to v Česku v minulosti řada "zabalila" (Julius Meinl, Carrefour nebo Delvita). Cenový boj je donutí sáhnout si do svých marží.

"Lokálně se to v některých skupinách zboží projevit může, ale situace nám moc nedovoluje zvedat ceny. U základních potravin je určitě chceme držet tam, kde jsou," uvedl například generální ředitel řetězce sedmdesátky maloobchodních prodejen Žabka Zdeněk Linhart.

Skupina největších českých řetězců se naopak pouští do rozsáhlejších prodejních akcí, jako jsou dva plus jedna (třetí výrobek zdarma), rozšiřování počtu lacinějších privátních značek nebo letákových akcí. Snaží se tak hlavně udržet ceny a tržby.

O procento vyšší univerzální daň, jak se DPH také říká, je i podle zemědělců a potravinářů mnohem menší zlo než například výkyvy cen energií, pohonných hmot a agrárních surovin.

Ještě hůř než potravináři jsou na tom prodejci spotřebního zboží a elektroniky. Propady tržeb jsou tady ještě vyšší, stejně jako konkurence.

Ceny nesmějí jít nahoru

"Vliv na konečnou cenu bude v podstatě nulový, pozná to jen pozorný zákazník, když si to přečte na pokladním dokladu," tvrdí například generální ředitel prodejce elektroniky Datart Pavel Sláma.

O něco hůře budou absorbovat vyšší daň služby. Provozovatelé však předpokládají, že nebudou zdražovat plošně. To je i případ řetězce McDonald’s.

"Určitě nebudeme zdražovat produkty za dvacet a třicet korun, které bereme jako pozvánku pro nové klienty," uvedla mluvčí fastfoodového řetězce Drahomíra Jiráková.

Přesné propočty zatím společnost nedělala, podle Jirákové je však pravděpodobné, že bude cenu kompenzovat vyšším zdražením jednoho nebo několika druhů zboží.

V tradičních restauracích se budou muset kromě vyšší DPH vypořádat i s dražším pivem (i kvůli vyšší spotřební dani). Podle Asociace hotelů a restaurací ČR hrozí spíš krachy než zdražení.

"V tuto chvíli 62 procent restaurací prodělává. Pokud se daň zvedne, část stravovacích zařízení skončí," tvrdí sekretář asociace Václav Stárek.

Sami hospodští jsou méně pesimističtí – zdražení se podle nich může promítnout do cen některých druhů v nabídce restaurací, například nealkoholických nápojů, jejichž cena by mohla kopírovat vývoj u piva.
Dopad vyšší daně by navíc mohly kompenzovat nižší náklady třeba na personál. Díky krizi je totiž na trhu práce víc lidí ochotných pracovat za nižší mzdy. Záležet bude i na cenách potravin.

Obáváte se zdražování v příštím roce kvůli vyšším daním?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 3. října 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 6137

Ne
Ne 2887

,