Obce mohou za to, že chybějí cyklostezky

Cestovat na kole ve městě je rychlejší než v autě. To je jednoznačný závěr výzkumů, které byly zveřejněny v oficiální příručce pro cyklistiku, kterou vydala Evropská unie. Podle této studie je při ujeté vzdálenosti do pěti kilometrů bicykl rychlejší než auto. Až teprve na osmém kilometru se průměrný cyklista a řidič auta setkají. Na delší vzdálenost potom vede jednoznačně automobil nebo motocykl. Třetina všech jízd ve městě je však stejně kratší než tři kilometry. Tato zjištění sice platí paušálně pro všechna velká evropská města, ale v mnohých se na kole prakticky nejezdí. "V Anglii se celé čtvrtstoletí snižoval kvůli silnému provozu počet cyklistů," říká tamní manažer organizace propagující kola na cesty do škol a zaměstnání Philip Insall. "Poté, co byly za posledních pár let vybudovány tisíce mil cyklostezek, počet lidí na bicyklech se zase zvyšuje." V Česku se propagací, stavbou a údržbou cyklostezek na centrální úrovni nikdo nezabývá, a tak vše záleží na obcích. Podle závěrů několika testů MF DNES mohou denně používat cyklisté bezpečné stezky například v Pardubicích a Hradci Králové, nové rostou na okrajových pražských sídlištích. Naopak v centru Brna a Prahy speciální stezky nebo pruhy pro cyklisty téměř nejsou a stávající značení stále více chátrá. "Jestliže primátor Prahy Jan Kasl řekne, že po nábřeží povedou cyklistické stezky, tak to tak za nějakou dobu bude," vysvětluje situaci obcí Evžen Prediger z odboru silniční dopravy ministerstva dopravy. "K tomuto kroku by ho ovšem musela dotlačit veřejnost a zájem médií." Upozorňuje zároveň, že žádná tuzemská politická strana nemá bezpečnost silničního provozu ve svém programu. "Můj kolega zkoušel jezdit do práce v centru Prahy na kole a nechal toho, když ho dvakrát málem přejela tramvaj," dodává Evžen Prediger. Známý je i pokus bývalého ministra životního prostředí Bedřicha Moldana, který zkoušel totéž. "Z mého bydliště do centra Prahy to ovšem nebylo nejrychlejší, a také jsem toho po prvním pokusu nechal."