Obchod nemusí vydat kopii paragonu

Pavel Škarecký z Prahy 7 si koupil před třemi měsíci boty, u kterých se nyní projevila vada a které potřebuje reklamovat.
Pavel Škarecký z Prahy 7 si koupil před třemi měsíci boty, u kterých se nyní projevila vada a které potřebuje reklamovat. Ztratil však paragon a v prodejně tvrdí, že boty nejsou od jejich firmy. Pan Škarecký chtěl vědět, zda může vyžadovat vydání kopie paragonu, když si pamatuje, že to byl pátek v rozmezí měsíce, a na nákup bot má svědka.

Podle zákona o ochraně spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku pouze na žádost spotřebitele. Tuto žádost však musí spotřebitel uplatnit při koupi a ne později. Pan Škarecký paragon dostal, ale ztratil ho. Prodávající tedy svoji povinnost splnil. Žádný předpis prodávajícímu neukládá povinnost vystavovat kopie těchto dokladů, i když si zákazník přibližně pamatuje, kdy boty koupil. Nákup bot sice může dokázat pomocí svědka, je však na prodejci, zda se s tímto důkazem spokojí, či nikoli.

Zákon č. 634/Sb., o ochraně spotřebitele, § 16, odst. 1:

Na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta.