Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obchodní centra stojí před výzvou. Kvůli pandemii musí změnit svou tvář

Protikoronavirová opatření přiměla Čechy upravit dosavadní chování i nákupní zvyky. Podle dat nedávného průzkumu společnosti CBRE se 41 procent zákazníků naučilo více nakupovat online. I když se většina z nich po skončení pandemie do kamenných obchodů vrátí, své chování změnili. To přináší skutečnou výzvu jak pro obchodní centra, tak i pro jednotlivé značky v nich.

ilustrační snímek | foto: CBRE

Společnost CBRE, zabývající se oblastí komerčních realitních služeb, ve svém průzkumu zjišťovala, jakým způsobem a do jaké míry chtějí maloobchodníci na konkrétní změny reagovat. Právě jejich rozhodnutí se totiž promítnou do podoby a fungování obchodních center v budoucnosti.  Průzkum proběhl letos v únoru a zúčastnilo se ho přes sto zástupců maloobchodních značek, které působí v tuzemských obchodních centrech.

Výsledky průzkumu ukazují, že již dvě třetiny obchodů v OC aktuálně provozují vlastní e-shop a tak mírní propad maloobchodních tržeb. Třetina obchodů navíc využívá rozhraní zavedených online prodejců. Nejčastěji je to o Alza (29 procent), Mall.cz (19 procent), Rohlík (19 procent) anebo Amazon (10 procent). Podíl zboží objednaného přes tržiště partnerů dosahuje u těchto obchodů do 15 procent z celkového objemu online zakázek. 

O společný e-shop nájemců v rámci jednoho OC, v němž by jednotlivé obchody prodávaly své zboží, má zájem pouze čtvrtina retailerů. 

„Většina respondentů (87 procent) by uvítala, pokud by webové stránky jednotlivých obchodních center měly funkcionalitu, která by fungovala jako rozcestník a směřovala zákazníky na e-shopy konkrétních nájemců. Z těch, kteří mají o tuto službu zájem, by pak téměř polovina byla ochotna tyto tržby zahrnout do obratů nájemní jednotky,“ doplňuje údaje Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE.

Vyzvednutí na jednom místě

Průzkum dále ukázal, že aktuálně 53 procent obchodů v obchodních centrech funguje jako výdejní místo pro online objednávky. V průměru je tak každá pátá položka vyzvednuta přímo v kamenném obchodě. Nejvíc tuto službu využívají prodejny se sportovním zbožím, knihkupectví a lékárny.

Často diskutovaným tématem je také zřízení společného odběrového místa v rámci obchodního centra tak, aby zákazník nemusel obcházet jednotlivé prodejny. Takové řešení by trvale využívala přibližně třetina obchodů zúčastněných v průzkumu. Obdobný zájem je i o centrálně zřízené odběrové boxy. 

„Řada obchodníků má nastavené svoje procesy a jejich integrace není úplně jednoduchá. S pilotními projekty tohoto typu se ale budeme moct v některých obchodních centrech letos setkat,“ doplňuje Jan Kubíček, předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR

Na druhé straně by 42 procent dotazovaných stálo o dočasné zřízení centrálního odběrového místa, které by fungovalo například z důvodu omezení provozu některých obchodů. Třetina obchodů by dále uvítala speciálně vyhrazená parkovací místa umožňující rychlé vyzvednutí objednávek z e-shopu,“ uvádí Jan Janáček, vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor v CBRE.

Budování partnerských vztahů

Úzká spolupráce a výměna informací mezi provozovatelem obchodního centra a jednotlivými obchody je v dnešní době klíčová. 

„Na užším propojení s obchodníky dlouhodobě pracujeme v návaznosti na nové technologie. Kromě toho jsme umožnili našim zákazníkům parkování v OC zdarma, máme připravený koutek služeb, kde si zákazníci mohou odložit své objemné nákupy a následně si je vyzvednout, například při návštěvě O2 areny,“ potvrzuje současný posun Pavel Hradec, ředitel obchodního centra Galerie Harfa.

Podle Jana Janáčka by neměly obchody rezignovat na doplňkové služby, které ovlivňují celkovou spokojenost s nakupováním. A obchodní centra ve spolupráci s retailery mohou být v tomto směru nakupujícím partnery.

Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot

Třetina účastníků průzkumu by uvítala, kdyby OC zavedla novou funkcionalitu na webu či mobilní aplikaci umožňující zákazníkům rezervovat si určité služby, například návštěvu kosmetiky či kadeřnictví. Polovina obchodů by také měla zájem o věrnostní program provozovaný obchodním centrem nebo o tzv. home delivery, tedy rozvážku zboží zákazníkům až domů, kterou by organizovala právě obchodní centra.

„Třetina nájemců obchodních center plánuje v rámci svých obchodů změny související s modernizací či zkvalitněním zákaznického zážitku. Kromě redesignu obchodů či showroomu nejčastěji jde o větší využívání digitálních technologií, mj. samoobslužných terminálů a bezkontaktních plateb, ale i uživatelsky vylepšených e-shopů,“ doplňuje Jan Janáček.

Podle ředitele Asociace obchodních center Kubíčka zatím nebyly tyto snahy příliš úspěšné, neboť obchodní centra mají miliony návštěvníků ročně a plní i jinou než prodejní funkci. Ovšem na druhé straně připouští, že po zkušenostech z loňského roku je možné, že se s podobnými službami v nějaké podobě zákazníci setkají.

Opozice z počátku kritizovala, že obchodní centra mohou prodávat, zatímco malí obchodníci nikoliv: 

23. listopadu 2020

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...