Obchodní centra se rozšíří, nových vznikne minimum

  5:00aktualizováno  5:00
Do výstavby obchodních center na „zelené louce“ se developeři nehrnou. Osmdesát procent nových ploch vznikne v příštích dvou letech rozšířením stávajících kapacit. Důvodem je to, že trh je z velké části saturovaný a rozšiřování je jednodušší.

Nové obchodní centrum Central Jablonec. | foto: Cushman&Wakefield

Nových obchodních center se v Evropě staví méně než v minulosti. V tuzemsku je jediným nově postaveným obchodním centrem Central Jablonec. Developeři jdou naopak cestou rozšiřování těch stávajících. V Česku je tento trend silnější. Až osmdesát nových ploch totiž vzniká tímto způsobem, zatímco v Evropě je to jen čtvrtina.

Rozšiřovat se bude v brzké době obchodní centrum IGY České Budějovice a Centrum Chodov. V České republice se letos připravuje 57 tisíc m² nových obchodních ploch. Číslo mohlo být vyšší, ale posunulo se otevření obchodního domu Kika v centru Galerie Butovice. Přesto jde oproti loňsku o nárůst. V roce 2016 přibylo přes 33 tisíc metrů čtverečních obchodních center - hradecký Aupark a Galerie Přerov.

„Trh je už pomalu saturovaný. V České republice je málo míst, kde dává smysl postavit dobré obchodní centrum,“ říká partner společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Podle něj spíš pro developery dává smysl rozšiřovat stávající obchodní centra, protože doba přípravy projektů je kratší, jsou vyřešeny problémy s hromadnou dopravu a tato místa se mohou opřít o stávající klientelu.

Výstavba padá jako v době krize

Hlad po dalších nákupních střediscích klesá v celé Evropě. Podle reportu společnosti Cushman & Wakefield vznikne v letech 2017 a 2018 celkem 6,8 milionů metrů čtverečních nových obchodních ploch. Ve srovnání s velmi silným rokem 2015 je to pokles o 26 procent. Jen o jedno procento vyšší propad zaznamenal trh v roce 2009, kdy se přelila finanční krize z USA do Evropy. Největší boom výstavby byl právě v letech, které období recese těsně předcházely.

Ve východní a střední Evropě krize dopadla na development obchodních ploch méně fatálně a jakmile se trh zotavil, právě tento region přál rozvoji nových obchodních center více než západ Evropy, kde se v minulých letech podle některých hlasů blíží předkrizové úrovni. „Neřekl bych, že trh je teď přehřátý,“ myslí si Kotrbáček.

Zamýšlená budoucí podoba vnitrobloku u Václavského náměstí. Projekt Savarin...

Zamýšlená budoucí podoba vnitrobloku u Václavského náměstí. Projekt Savarin zahrnuje celkem 16 tisíc metrů čtverečních pozemků.

Původní projekt předchozího vlastníka - skupiny Ballymore - chtěl jízdárnu i...

Původní projekt předchozího vlastníka - skupiny Ballymore - chtěl jízdárnu i dvory zastřešit. Architekt Jakub Cigler jej přepracoval.

Potenciál pro výstavbu nových obchodních center přesto ještě je na několika místech v tuzemsku. Jedním z nejlukrativnějších je chystaný projekt Savarin v centru Prahy, kde vzniknou atraktivní obchodní prostory na zhruba 35 000 m². Projekt je ve fázi plánování. V Brně dojde k revitalizaci území u hlavního nádraží. Další atraktivní prostory, které lákají developery jsou v centru Plzně, Zlína a v pražských Dejvicích u Vítězného náměstí.

V České republice je kolem 90 obchodních center a zhruba dvě stě retail parků. ČR má také velký podíl hi-street lokalit, tedy komerčních prostor v centrech měst. Německo je na tom ale ještě lépe.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...

Masaryk bude na dvacetikoruně, ČNB oslaví výročí republiky novými vzory mincí

ČNB zvýšila úrokové sazby. Co to udělá s hypotékami?

Česká národní banka oslaví 100 let založení Československa emisí nových vzorů 20korunových mincí. Ty se budou od...

Uzavírka přihlášek se blíží, nominujte na Podnikatele roku

Titul EY Podnikatel roku 2017 získal Lubomír Stoklásek, majitel firmy Agrostroj...

Nominační fáze devatenáctého ročníku soutěže EY Podnikatel roku vrcholí. Podávat přihlášky nebo zasílat nominace lze už...



Najdete na iDNES.cz