Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německé řetězce expandují do zámoří, berou s sebou i české zaměstnance

  1:11
Evropský trh už je německým diskontním řetězcům malý, takže se vydávají dobýt zámoří. A s nimi se často svezou i Češi a Slováci, kteří v nich pracují. Lidl, který patří na českém trhu k ­nejlépe vydělávajícím a nejrychleji rostoucím, začal loni otevírat prodejny ve Spojených státech, americkým zákazníkům ale zatím nerozumí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Lidl expanzi připravoval už dlouho. A právě díky ní se v řadách jeho zaměstnanců na americkém trhu začala objevovat také česká a slovenská jména.

Důvod je ten, že Lidl pravidelně vyhlašuje interní výběrová řízení, a ­těch se jeho zaměstnanci mohou zúčastnit. Totéž platí pro americký trh.

„Pracovní uplatnění tak nacházejí lidé, kteří již mají potřebné znalosti a jejich začlenění na novém pracovišti je o to snazší,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že nyní čeští „lidláci“ pracují například v Rakousku, Německu, USA či na Slovensku.

Lidl chce otřást Amerikou. Budeme levnější až o polovinu, láká zákazníky

Platy jsou v amerických obchodech vyšší. Nyní tamní Lidl nabízí na pozici prodavače, který stejně jako v tuzemsku dělá vše od doplňování po práci u pokladny, minimální sazbu 12 dolarů za hodinu (265 korun). Po přepočtu na plný úvazek to znamená více než 42 tisíc korun měsíčně. V Česku nyní nabízí přes 28 tisíc korun. Stejně tak se liší také životní náklady.

Lidl v cestě za oceán následuje se značným zpožděním Aldi, které tam působí už od roku 1976 a letos počet jeho obchodů zřejmě překročí dva tisíce. Lidl má prodejen zatím padesát a plány už musel revidovat, protože expanze pokračuje pomaleji, než plánoval.

Lidl americkým zákazníkům nerozumí

Počátkem roku šéf amerického Lidlu uvedl, že mají nedostatky ve výběru míst a v porozumění americkým zákazníkům. Podle analytiků mu například v prodejnách chyběla větší nabídka výrobků z oblasti zdraví a péče o krásu. „Nástup Lidlu nebyl takový úspěch, jak doufali, “ uvedl pro server Business Insider Doug Koontz z ­výzkumné společnosti Planet Retail RNG. 

Firma, která už je nyní zastoupena v­ šesti státech na východním pobřeží, má nicméně dobrý marketing. Lidi do obchodů dostává na zkušební nákup, ale musí ještě zapracovat na tom, aby se pravidelně vraceli. Nejen o to se bude starat nový šéf Johannes Fieber, veterán firmy přicházející ze Švédska, jehož nástup byl oznámen před několika dny.

Podle Miloše Ryby, šéfa Retailových strategických projektů ve společnosti IGD, zabývající se výzkumem trhu, spočívá kouzlo amerického trhu ve velikosti. V porovnání s obrovským ruským trhem je ten americký čtyřikrát větší.

Zmíněné Aldi Sud má na americkém trhu i svého bratra, Aldi Nord. Firma se kdysi rozdělila a od té doby fungují její dvě části nezávisle. V poslední době Aldi Nord spustil rozsáhlou modernizaci obchodů, v ­jejímž rámci nabídku přizpůsobuje současné poptávce po čerstvosti.

Lidl v USA zaútočil nízkými cenami. Jak to dělá? ptají se Američané

Než se Aldi a Lidl vydaly do Ameriky, otestovaly své síly ve Velké Británii. Tam sebraly podstatnou část trhu tradičním hráčům a otevírají ročně desítky obchodů. Otázkou je, zda se jim v USA podaří podobný kousek.

K hlavní strategií těchto diskontů patří prodej zboží levnějších privátních značek, jejichž podíl v nabídce tvoří 80 až 90 procent. V posledních letech se nicméně většina obchodníků přeorientovává na prémiové značky.

Lidl dokonce nyní v květnu v USA zaujal na první pohled opačnou strategii a první strany svého letáku vyzdobil výrobky tradičních značek, jako je Procter & Gamble či Coca-Cola. Podle analytiků tím chtěl natáhnout do svých obchodů více lidí, nicméně základem zůstanou „privátky“.

Austrálie, Čína a kam dál

Dalším zámořským cílem v hledáčku řetězců je Austrálie. Aldi Sud tam jako jediný diskont působí delší dobu, nyní se k ­protinožcům vydává také Kaufland, který patří spolu s Lidlem do skupiny Schwarz.

Kaufland v tuzemsku dosud lákal hlavně na nízké ceny, poslední dva roky mu ale klesaly tržby. Naposledy loni o dvě procenta na 57 miliard korun, jak uvádějí údaje, jež tento měsíc zveřejnila Schwarz Group.

„Austrálie je pro obchodníky atraktivní, protože tam není diskontní kanál zdaleka tolik rozvinutý jako v Evropě,“ tvrdí Ryba. Kaufland v Austrálii postupně dává dohromady tým, koupil už také některé pozemky pro obchody, například v Adelaide a v Melbourne.

Na rozdíl od Lidlu se však jeho čeští zaměstnanci na pracovní výlet zatím těšit nemohou. „Toto není případ České republiky, že by přímo některý z našich kolegů odešel posílit tým Kauflandu do Austrálie,“ uvedla mluvčí řetězce v Česku Renata Maierl.

Nepříliš probádaným trhem, který může být pro diskontéry další na řadě, je Čína. Tam chce zatím začít jen zmíněné Aldi Sud. V Číně už rok nabízí své produkty online na internetovém tržišti Alibaba a nyní plánuje otevřít padesát kamenných obchodů.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...