Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Czexit by byl ekonomickou sebevraždou, říká viceprezident svazu průmyslu

  9:00aktualizováno  15:02
Pokud by jednání mezi EU a Británií nedopadla dobře, doplatil by na to v ČR hlavně automobilový průmysl nebo sektor služeb, řekl v chatu se čtenáři iDNES.cz viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Varoval také před hlasy, které volají po českém odchodu z EU.

Za důležité považuje Špicar patřit v drolící se Evropě k zemím, které si uchovají vliv na dění v EU, což mohou být především státy eurozóny.

„Může se stát, že země eurozóny se budou chtít stát hlavní skupinou států rozhodujících o tom, jak se EU bude dále vyvíjet. Potom považuji za nesmírně důležité, abychom byli členy skupiny, která bude rozhodovat, a nestáli mimo ni. Jsme na EU více závislí nežli většina ostatních států,“ hájil Radek Špicar v rozhovoru se čtenáři postoj „ještě více Eura, ještě více Unie“.

Odpovědi Radka Špicara čtěte zde

S některými představiteli Evropské unie souhlasí v tom, že postoj Bruselu k Londýnu teď musí být tvrdý, protože Britové nemohou mít přístup k volnému trhu a zároveň například omezit volný pohyb osob. „Ať už složitá vyjednávání po brexitu mezi EU a Británií dopadnou jakkoli, bude to muset být oboustranně výhodná a rovnocenná dohoda.“

Na špatně vyjednané podmínky by v budoucnu v Česku doplatily především automobilový a strojírenský průmysl. Služeb do Británie vyvážíme za více než třicet miliard. Britské firmy navíc v Česku patří mezi deset největších investorů, Vodafone, Tesco, HSBC a další tu vytvářejí tisíce pracovních míst.

„Nahraditelné je v dnešní době téměř cokoli, otázkou je, zda by se jednalo o náhradu ve stejné kvalitě a za stejnou cenu,“ podotýká Radek Špicar.

Nervozita podle viceprezidenta svazu průmyslu panuje kromě trhů i ve firmách. „Šéfka britské obchodní komory tvrdí, že české ani britské firmy nepodléhají panice. Sám jsem však už hovořil s několika britskými firmami působícími u nás, které mě informovaly, že pro tuto chvíli, než se vyjasní, jak se bude postupovat dál, utlumily plánované investice v ČR a vyčkávají.“

Iluzí je podle Špicara představa, že je možné stavět evropskou integraci čistě na volném trhu. „Ekonomická integrace vyžaduje i tu politickou,“ míní.

Rozhodně varuje před voláním po czexitu. Vyjednat si dobré vztahy s EU jsou schopné jen ekonomicky silné země nebo státy jako Norsko, které mají bohaté nerostné zdroje.

„Pevně doufám, že v ČR k ničemu takovému nikdy nedojde. Nejsme Británie, odchod z EU by pro nás byl ekonomickou sebevraždou, a to nehovořím o geopolitických rizicích. Věřím, že čeští politici najdou odvahu, přestože to možná nyní není příliš populární, vysvětlovat občanům, jak důležitá pro nás EU je a jak moc jí vděčíme za svoji bezpečnost a prosperitu,“ shrnul Špicar.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Tříprocentní úroková sazba. Tak by mohla za dva roky vypadat politika ČNB

Guvernér ČNB Jiří Rusnok přichází na tiskovou konferenci bankovní rady k...

Měnová politika České národní banky by se během jednoho až dvou let měla normalizovat. Reálná úroková míra by mohla...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další fiasko? Plán ministerstva práce na obměnu IT systému se hroutí

Ilustrační snímek

Plány ministerstva práce na obměnu IT systémů na úřadech práce se hroutí jako domeček z karet. Systém pro agendu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.