Obchodníci jsou před Vánoci plní optimismu, věští vyšší tržby. Ilustrační snímek

Obchodníci jsou před Vánoci plní optimismu, věští vyšší tržby. Ilustrační snímek | foto: Globus

Obchodníci jsou před Vánocemi plní optimismu, věští vyšší tržby

  • 66
Tržby v obchodech se v posledních měsících mírně zvedají a pro obchodníky je to důvod k optimismu i směrem k blížícím se Vánocům. Letošní svátky podle obchodníků budou ve znamení elektroniky, oblečení a také nevšedních zážitkových akcí.

Zatímco lidé se loni při předvánočních nákupech drželi zpátky, letos obchody doufají v lepší nadílku. "Zaznamenali jsme oživení u kvalitativně vyšších kategorií výrobků a rostoucí trend očekáváme i v předvánočním období," pochvaluje si Jana Choroušová, marketingová manažerka řetězce s elektronikou Datart.

K velkým optimistům patří zejména internetové obchody všeho druhu, jejichž výdělky dlouhodobě rostou. "Meziročně čekáme růst tržeb až o 20 procent, jsme optimisty, Vánoce by pro nás měly být opět lepší než loni," říká Michala Gregorová, manažerka e-shopu Mall.cz. Přesto ekonomové upozorňují, že o závratné utrácení zřejmě nepůjde. Proti hraje především stále vysoká nezaměstnanost a také stagnace reálných mezd.

"Objem předvánočních nákupů by mohl být meziročně lehce vyšší, růst odhaduji do tří procent. Příjmy domácností se příliš nezmění, pomoci by ale mohlo zmírnění spotřebního pesimismu ve srovnání s loňským extrémem," myslí si Pavel Sobíšek, ekonom UniCredit Bank.

"Na trhu se očekává zlepšení výsledků, ale také je třeba varovat: sice vzrostly celkové úspory domácností, ale současně byl český zákazník krizí vychován k extrémnímu pragmatismu," uvažuje Zdeněk Skála, ředitel výzkumu maloobchodu ve společnosti Incoma GfK. Podle něj bude výše útrat záviset především na atraktivitě nabízeného zboží.

Hitem Vánoc budou i zážitkové akce

Letošními šlágry by kromě klasiky, jako jsou novinky v oblasti elektroniky, oblečení a hraček, mohly být také speciální cenové nabídky nevšedních zážitkových akcí, které lidé mohou darovat ve formě poukázek. Ať už jde o "slevové" pobytové výlety, či o gurmánské akce.

Trendy dárky budou luxusní potraviny

Jaké můžeme očekávat prodeje a jaké budou trendy letošních Vánoc? Více v Retail Info Plus!

"Zájem o zimní dovolené pozorujeme již nyní a předpokládáme, že se jich prodá dvakrát více než loňský rok a velká část bude sloužit jako vánoční dárky. Největší nápor očekáváme od začátku listopadu," popisuje Jana Zahradníčková, marketingová manažerka portálu Slevomat. Podle ní však bude zájem také o vouchery do restaurací, zážitkové pobyty i o módu.

To potvrzuje také šéf a spolumajitel prodejního serveru Lime & Tonic Blake Wittman. Ten se zaměřuje zejména na nevšední gurmánské a společenské akce.

"Hned jak se ochladilo, je vidět, že lidé ubírají své myšlenky k Vánocům. Už nyní evidujeme některé prodeje, které budou použité jako vánoční dárky, sami ve spolupráci s obchodníky už teď připravujeme speciální vánoční zážitky," dodává Wittman, Američan žijící v Praze.