Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníci lákají na slevy už před Vánocemi, mají prázdné obchody

  1:58aktualizováno  1:58
Velké výprodeje, na které byli Češi zvyklí až po Vánocích, letos přicházejí výrazně dříve. Obchodníci se totiž snaží všemožně přilákat lidi do obchodů, které jsou prázdnější než v minulých letech. Vánoční dárky je tak možné nakoupit s výraznými slevami.

Výprodeje letos začnou dřív než kdy jindy, zřejmě pár dní před svátky. Ilustrační foto | foto: Roman Čejka

Může za to ekonomická krize. Lidé málo nakupují, předvánoční tržby jsou letos hluboko pod objemem minulých let. Obchodníci se proto snaží přizpůsobit. Už teď zlevňují víc, než je v nejtučnějším období v roce obvyklé.

Dříve se slevy v obchodních řetězcích před Vánocemi pohybovaly kolem nuly, nebo byly jen velmi mírné – lidé totiž nakupovali i bez nich. Letos obchodníci museli s cenami výrazně dolů. I tak se bojí, že neprodají.

"Obchodníci začínají s výprodejovými akcemi už nyní," řekl Ondřej Hloupý ze společnosti Retail Info, která akční nabídku českých řetězců sleduje. Po Novém roce by už obchodníci nemuseli zboží ze zaplněných skladů vůbec dostat.

S opravdu masovým výprodejem se však dá počítat nejdřív pár dnů před Štědrým dnem. Přesné datum z taktických důvodů nikdo zveřejnit nechce. "Mělo by to zůstat překvapením, ale úvahy se tímto směrem ubírají," připustil mluvčí kutilského řetězce Baumax Marek Šulc.

Zlevňuje i největší jistota Vánoc – hračky

Nabídka levnějšího "akčního" zboží, kterým řetězce lákají lidi do obchodu k nákupu jiného, nezlevněného zboží, je mnohem širší než dřív. Výraznější slevy jsou u potravinářských řetězců. Letos sází na neobvykle levný kvalitní alkohol.

Kromě potravin se v akčních letácích nejčastěji objevuje elektronika. Ta už totiž netáhne jako dřív. "Když se podíváte na ceny televizí, zjistíte, že už jsou úplně dole," popisuje jednatel řetězce Globus Petr Vyhnálek.

Prodejci tlačí dolů i ceny notebooků a malých domácích spotřebičů.
Zlevňovat začal i textil, a dokonce největší jistota předvánočního období – hračky. "Do slev jsou situací na trhu v naší síti tlačeny především výrobky světových značek, jako Mattel nebo Lego," nastínil Josef Hadraba ze společnosti Alltoys, která provozuje síť hračkářství Bambule.

Věcí, které by se letos prodávaly samy, je jen pár. Například GPS navigace do aut nebo relativně drahé digitální zrcadlové fotoaparáty. "Letos digitální zrcadlovky rostou v prodejích o 11 procent," řekl šéf elektronického obchodu Megapixel.cz. Cenu drží i poslední modely mobilních telefonů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.