Výprodeje letos začnou dřív než kdy jindy, zřejmě pár dní před svátky. Ilustrační foto

Výprodeje letos začnou dřív než kdy jindy, zřejmě pár dní před svátky. Ilustrační foto | foto: Roman Čejka

Obchodníci lákají na slevy už před Vánocemi, mají prázdné obchody

  • 147
Velké výprodeje, na které byli Češi zvyklí až po Vánocích, letos přicházejí výrazně dříve. Obchodníci se totiž snaží všemožně přilákat lidi do obchodů, které jsou prázdnější než v minulých letech. Vánoční dárky je tak možné nakoupit s výraznými slevami.

Může za to ekonomická krize. Lidé málo nakupují, předvánoční tržby jsou letos hluboko pod objemem minulých let. Obchodníci se proto snaží přizpůsobit. Už teď zlevňují víc, než je v nejtučnějším období v roce obvyklé.

Dříve se slevy v obchodních řetězcích před Vánocemi pohybovaly kolem nuly, nebo byly jen velmi mírné – lidé totiž nakupovali i bez nich. Letos obchodníci museli s cenami výrazně dolů. I tak se bojí, že neprodají.

"Obchodníci začínají s výprodejovými akcemi už nyní," řekl Ondřej Hloupý ze společnosti Retail Info, která akční nabídku českých řetězců sleduje. Po Novém roce by už obchodníci nemuseli zboží ze zaplněných skladů vůbec dostat.

S opravdu masovým výprodejem se však dá počítat nejdřív pár dnů před Štědrým dnem. Přesné datum z taktických důvodů nikdo zveřejnit nechce. "Mělo by to zůstat překvapením, ale úvahy se tímto směrem ubírají," připustil mluvčí kutilského řetězce Baumax Marek Šulc.

Zlevňuje i největší jistota Vánoc – hračky

Nabídka levnějšího "akčního" zboží, kterým řetězce lákají lidi do obchodu k nákupu jiného, nezlevněného zboží, je mnohem širší než dřív. Výraznější slevy jsou u potravinářských řetězců. Letos sází na neobvykle levný kvalitní alkohol.

Kromě potravin se v akčních letácích nejčastěji objevuje elektronika. Ta už totiž netáhne jako dřív. "Když se podíváte na ceny televizí, zjistíte, že už jsou úplně dole," popisuje jednatel řetězce Globus Petr Vyhnálek.

Prodejci tlačí dolů i ceny notebooků a malých domácích spotřebičů.
Zlevňovat začal i textil, a dokonce největší jistota předvánočního období – hračky. "Do slev jsou situací na trhu v naší síti tlačeny především výrobky světových značek, jako Mattel nebo Lego," nastínil Josef Hadraba ze společnosti Alltoys, která provozuje síť hračkářství Bambule.

Věcí, které by se letos prodávaly samy, je jen pár. Například GPS navigace do aut nebo relativně drahé digitální zrcadlové fotoaparáty. "Letos digitální zrcadlovky rostou v prodejích o 11 procent," řekl šéf elektronického obchodu Megapixel.cz. Cenu drží i poslední modely mobilních telefonů.

,