Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníci lákají po svátcích na slevy

  23:18aktualizováno  23:18
P r a h a - Oblečení, ale také boty, elektroniku či sportovní zboží lze v těchto dnech v obchodech pořídit podstatně levněji než před několika málo týdny. U pokladen a zkušebních kabin se sice mnohdy tvoří srovnatelné fronty jako během předvánoční nákupní hysterie, ale kdo má trpělivost, štěstí a nevyčerpal před svátky všechny finanční rezervy, může nyní pořídit stejné zboží někdy i za poloviční či ještě nižší cenu. I když lidé se podle obchodníků učí lednových slev využívat čím dál víc, tak velkým fenoménem jako v zahraničí výprodeje stále nejsou. Tržby jsou tedy i navzdory výhodným cenám podprůměrné.

Transparenty "sleva, snížení cen, výprodej" vystavila minulý týden velká obchodní centra, menší oděvní prodejny i malí obchodníci. Už začátkem týdne se v hypermarketech Tesco objevily koše naplněné oblečením přibližně za poloviční cenu, slevy po Novém roce nasadila také Prima a v pátek začal výprodej zimních oděvů v prodejnách Hypernova. Dolů šly ceny rovněž v prodejnách Baťa, v obchodním domě Bílá labuť či v síti Kenvelo.

Mezi prodejnami oblečení v centru Prahy v ulici Na Příkopě bylo o víkendu skóre 10:9 ve prospěch těch obchodů, které již slevy nasadily. "Cílem je vyčistit prostor, prodat zásoby staré kolekce a vyprázdnit sklady i prodejní plochu, aby se vytvořilo místo pro novou," říká Renata Fišerová z marketingu oděvního řetězce Marks & Spencer.

Tam, kde nyní na zboží visí stále staré cenovky, se zákazníci zpravidla dočkají tento nebo příští týden. Tedy v době, kdy většina lidí už bude mít na účtu první výplatu v novém roce. Na druhou polovinu ledna čeká například Kotva, prodejny Prior nebo síť obchodů C&A. "Termíny doprodejů jsou stanoveny podobně jako loni a nesetkali jsme se s nezájmem zákazníků, kteří by touto dobou už měli nakoupeno v jiných obchodech.

Naopak, v prvních dnech doprodeje pociťujeme velký zájem," uvedla mluvčí Kotvy Iva Jirsová.


NA ZÁPADĚ ŠÍLENSTVÍ, V ČESKU SPÍŠ KLID

Zprávy o tom, jak vypadají slevy na Západě, pro Čechy zatím zní stále trochu jako vyprávění z jiného světa. Nebo jako vzpomínka na fronty za socialismu.

"Před prodejnami Next se lidé v první den výprodeje začali hromadit už v jednu ráno, i když hustě sněžilo a mrzlo," prohlásil mezi svátky prezident obchodní komory v britském Leicesteru Martin Traynor v tamním listu Leicester Mercury. Před jiným obchodním domem ve stejném městě už ve čtyři ráno čekalo tisíc "lovců slev".

Pro Brity jsou slevy tak důležitým tématem, že o nich vznikají i sociologické průzkumy. Podle jednoho z nich čtyři procenta Britů v boji o zlevněné zboží používají proti ostatním zákazníkům fyzickou sílu.

U nás však slevy nemají takovou tradici. "Určitá skupina lidí sice slevy miluje, ale ti se realizují spíš u stánků, kde jistou formu slevy také dostanou. Anebo jdou do second handů, které u nás mají obzvlášť silnou pozici," uvedl šéf poradenské společnosti Incoma Consult Tomáš Krásný.

Kromě toho se podle Krásného slevy v zahraničí odehrávají v režii jiných společností, než jaké působí v České republice. "V zahraničí na tyto slevy lákají především tradiční a silní operátoři obchodních domů, kteří se u nás v podobě, jakou známe ze západní Evropy či USA, prakticky nevyskytují," doplnil Krásný.


TRŽBY: LEDEN A ÚNOR JEN ODVAREM VÁNOC

I když podle souhrnných statistik se po Novém roce utrácí podstatně méně než před Vánocemi, najdou se i výjimky, kde si leden pochvalují. "K Vánocům řada lidí dostává od svých blízkých finanční dary a peníze pak utrácejí právě v lednu - například mladá rodina šetří na ledničku, od rodičů dostane pod stromek několik tisíc korun a spotřebič si koupí po Vánocích," sděluje Petr Fedák, zástupce firmy Elektro Fedák. Ta vlastní čtyři obchody s elektronikou na Rokycansku a Plzeňsku. "Ke slevám saháme v únoru a ceny vybraných spotřebičů pak klesnou až o několik desítek procent," řekl Fedák.

Velcí hráči, kteří jsou tahouny maloobchodního prodeje, ale svorně označují leden a únor za slabší a podprůměrné měsíce. Nic na tom nemění ani útrata lidí, kteří se nechají zlákat slevami. "Tržby jsou nyní přibližně stejné jako loni touto dobou, jinak ale leden a únor bývají vždycky slabší," říká mluvčí řetězců Tesco Renata Dobiášová.

Celostátní statistiky potvrzují, že maloobchodní tržby v prvním čtvrtletí roku bývají až o 20 procent nižší než tržby v posledním kvartále.


SLEVY NEJSOU JEN NA OBLEČENÍ

U oblečení jsou sice novoroční slevy nejvýraznější, ušetřit se dá i na jiném zboží. Tesco například po Novém roce přišlo s rozsáhlým snížením cen u elektroniky, v některých případech až o desítky procent. Speciální novoroční nabídku chystá také síť prodejen elektroniky Datart.

S novoroční nabídkou přišly i velkoprodejny nábytku IKEA.

"Slevy jsme letos vyhlásili už prvního ledna a bylo to neobyčejně úspěšné, ten den se vyrovnal dobré sobotě. Teď už to ale není tak žhavé, i my v lednu pociťujeme jisté ochlazení," uvedla mluvčí IKEA Ivana Hrdličková.

Prodejci sportovních potřeb, například obchodní dům Kotva nebo prodejny Gigasport, slevy teprve chystají, a to na druhou polovinu ledna, případně i další měsíce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.