Obchodníci lákají po svátcích na slevy

P r a h a - Oblečení, ale také boty, elektroniku či sportovní zboží lze v těchto dnech v obchodech pořídit podstatně levněji než před několika málo týdny. U pokladen a zkušebních kabin se sice mnohdy tvoří srovnatelné fronty jako během předvánoční nákupní hysterie, ale kdo má trpělivost, štěstí a nevyčerpal před svátky všechny finanční rezervy, může nyní pořídit stejné zboží někdy i za poloviční či ještě nižší cenu. I když lidé se podle obchodníků učí lednových slev využívat čím dál víc, tak velkým fenoménem jako v zahraničí výprodeje stále nejsou. Tržby jsou tedy i navzdory výhodným cenám podprůměrné.

Transparenty "sleva, snížení cen, výprodej" vystavila minulý týden velká obchodní centra, menší oděvní prodejny i malí obchodníci. Už začátkem týdne se v hypermarketech Tesco objevily koše naplněné oblečením přibližně za poloviční cenu, slevy po Novém roce nasadila také Prima a v pátek začal výprodej zimních oděvů v prodejnách Hypernova. Dolů šly ceny rovněž v prodejnách Baťa, v obchodním domě Bílá labuť či v síti Kenvelo.

Mezi prodejnami oblečení v centru Prahy v ulici Na Příkopě bylo o víkendu skóre 10:9 ve prospěch těch obchodů, které již slevy nasadily. "Cílem je vyčistit prostor, prodat zásoby staré kolekce a vyprázdnit sklady i prodejní plochu, aby se vytvořilo místo pro novou," říká Renata Fišerová z marketingu oděvního řetězce Marks & Spencer.

Tam, kde nyní na zboží visí stále staré cenovky, se zákazníci zpravidla dočkají tento nebo příští týden. Tedy v době, kdy většina lidí už bude mít na účtu první výplatu v novém roce. Na druhou polovinu ledna čeká například Kotva, prodejny Prior nebo síť obchodů C&A. "Termíny doprodejů jsou stanoveny podobně jako loni a nesetkali jsme se s nezájmem zákazníků, kteří by touto dobou už měli nakoupeno v jiných obchodech.

Naopak, v prvních dnech doprodeje pociťujeme velký zájem," uvedla mluvčí Kotvy Iva Jirsová.


NA ZÁPADĚ ŠÍLENSTVÍ, V ČESKU SPÍŠ KLID

Zprávy o tom, jak vypadají slevy na Západě, pro Čechy zatím zní stále trochu jako vyprávění z jiného světa. Nebo jako vzpomínka na fronty za socialismu.

"Před prodejnami Next se lidé v první den výprodeje začali hromadit už v jednu ráno, i když hustě sněžilo a mrzlo," prohlásil mezi svátky prezident obchodní komory v britském Leicesteru Martin Traynor v tamním listu Leicester Mercury. Před jiným obchodním domem ve stejném městě už ve čtyři ráno čekalo tisíc "lovců slev".

Pro Brity jsou slevy tak důležitým tématem, že o nich vznikají i sociologické průzkumy. Podle jednoho z nich čtyři procenta Britů v boji o zlevněné zboží používají proti ostatním zákazníkům fyzickou sílu.

U nás však slevy nemají takovou tradici. "Určitá skupina lidí sice slevy miluje, ale ti se realizují spíš u stánků, kde jistou formu slevy také dostanou. Anebo jdou do second handů, které u nás mají obzvlášť silnou pozici," uvedl šéf poradenské společnosti Incoma Consult Tomáš Krásný.

Kromě toho se podle Krásného slevy v zahraničí odehrávají v režii jiných společností, než jaké působí v České republice. "V zahraničí na tyto slevy lákají především tradiční a silní operátoři obchodních domů, kteří se u nás v podobě, jakou známe ze západní Evropy či USA, prakticky nevyskytují," doplnil Krásný.


TRŽBY: LEDEN A ÚNOR JEN ODVAREM VÁNOC

I když podle souhrnných statistik se po Novém roce utrácí podstatně méně než před Vánocemi, najdou se i výjimky, kde si leden pochvalují. "K Vánocům řada lidí dostává od svých blízkých finanční dary a peníze pak utrácejí právě v lednu - například mladá rodina šetří na ledničku, od rodičů dostane pod stromek několik tisíc korun a spotřebič si koupí po Vánocích," sděluje Petr Fedák, zástupce firmy Elektro Fedák. Ta vlastní čtyři obchody s elektronikou na Rokycansku a Plzeňsku. "Ke slevám saháme v únoru a ceny vybraných spotřebičů pak klesnou až o několik desítek procent," řekl Fedák.

Velcí hráči, kteří jsou tahouny maloobchodního prodeje, ale svorně označují leden a únor za slabší a podprůměrné měsíce. Nic na tom nemění ani útrata lidí, kteří se nechají zlákat slevami. "Tržby jsou nyní přibližně stejné jako loni touto dobou, jinak ale leden a únor bývají vždycky slabší," říká mluvčí řetězců Tesco Renata Dobiášová.

Celostátní statistiky potvrzují, že maloobchodní tržby v prvním čtvrtletí roku bývají až o 20 procent nižší než tržby v posledním kvartále.


SLEVY NEJSOU JEN NA OBLEČENÍ

U oblečení jsou sice novoroční slevy nejvýraznější, ušetřit se dá i na jiném zboží. Tesco například po Novém roce přišlo s rozsáhlým snížením cen u elektroniky, v některých případech až o desítky procent. Speciální novoroční nabídku chystá také síť prodejen elektroniky Datart.

S novoroční nabídkou přišly i velkoprodejny nábytku IKEA.

"Slevy jsme letos vyhlásili už prvního ledna a bylo to neobyčejně úspěšné, ten den se vyrovnal dobré sobotě. Teď už to ale není tak žhavé, i my v lednu pociťujeme jisté ochlazení," uvedla mluvčí IKEA Ivana Hrdličková.

Prodejci sportovních potřeb, například obchodní dům Kotva nebo prodejny Gigasport, slevy teprve chystají, a to na druhou polovinu ledna, případně i další měsíce.