Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníci líčí pasti, zákazníci kupují

  13:47aktualizováno  13:47
Velké obchody vědí, jak přimět zákazníky, aby u kasy nechali podstatně více, než si předsevzali. Různé prodejní triky praktikují po celý rok. V době Vánoc, kdy lidé utrácejí mnohem více než obvykle, jejich vynalézavost vrcholí.

Obchodníkův cíl: přimět zákazníka, aby koupil víc, než zamýšlel. Ilustrační foto | foto: Michal ŠulaMF DNES

Řetězce vycházejí ze zjištění, že lidé ze tří čtvrtin rozhodují o tom, co koupí, až v obchodě. A to se týká i těch, kteří chodí do obchodu se seznamem. Málokdy ho totiž dodrží. Obchodníci musí zařídit, aby toho lidé dali do košíků co nejvíce.

Ostřílení marketingoví kozáci vědí, že je klienta třeba silně zaujmout hned při vstupu do obchodu. "Velkým problémem je prvních pár metrů," vysvětlil v belgickém listu Le Soir Vincent De Coster z firmy Field and Concept.

"Klient ještě není v duševním rozpoložení spotřebitele. Potřebuje se aklimatizovat a má tudíž tendenci první metry lhostejně odbýt," upozornil. Proto mu sem snesou nejrůznější zlevněná lákadla, nebo sezonní zboží jako šampaňské před Silvestrem.

Mužům víno, ženám zeleninu
Belgické supermarkety Delhaize (v Česku Delvita) léta nechávaly zákazníky vstupovat "světem vín", teď však mění taktiku. Muži si prý víno najdou tak jako tak a ženy často ponechává chladnými. Těm je lépe snést pod první kroky zlevněné ovoce a zeleninu.

Podle odborníků je třeba uspořádat obchodní plochu tak, aby zákazníci kolovali proti směru hodinových ručiček a proud je nesl od jedné přitažlivé věci ke druhé. Výrobci značkového zboží platí zlatem za to, že se jejich produkty objeví "na přídi" uličky.

Naopak, první metr dva po odbočení dává zákazník menší pozor, protože manipuluje s vozíkem. Tam se pak ocitnou lacinější nebo banální výrobky.

Úplně vzadu, v místech nezajímavých a nudných, je mléko, chléb či rýže, tedy to, co se musí koupit tak jako tak. Uprostřed a ve výši očí se na zákazníka "cení" předměty dražší, značkové a zboží se značkou řetězce, u něhož je zájem na rychlém obratu.

Sinatra prodává, zářivka nikoli
Claude Boffa, odborník na spotřebitelské otázky, považuje za důležitou atmosféru obchodu i volbu hudby. Vinný kout s atmosférou sklípku, tlumeným teplým osvětlením a Frankem Sinatrou má daleko větší šance než strohá police pod zářivkou.

Pasti je podle něj třeba klást do posledních centimetrů pobytu v obchodě. U kasy se prodá mnohem více žvýkaček, bonbonů a malých čokolád než v příslušných odděleních, protože po nich sáhnou zákazníci, kteří se nudí ve frontě.

"Zde už spotřebitelova ostražitost umdlévá, je zranitelný. Je tedy třeba mu předestřít poslední pokušení," vysvětlil Boffa.

Autor:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Žalobce žádá v kauze privatizace OKD podmínky a zaplacení miliard

Obžalobě kvůli údajně nevýhodnému prodeji OKD do soukromých rukou čelí dva...

Za nevýhodnou privatizaci těžebního podniku OKD navrhl státní zástupce Tomáš Černý třem obžalovaným podmínky. Měli by...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...

Najdete na iDNES.cz