Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníci líčí pasti, zákazníci kupují

  13:47aktualizováno  13:47
Velké obchody vědí, jak přimět zákazníky, aby u kasy nechali podstatně více, než si předsevzali. Různé prodejní triky praktikují po celý rok. V době Vánoc, kdy lidé utrácejí mnohem více než obvykle, jejich vynalézavost vrcholí.

Obchodníkův cíl: přimět zákazníka, aby koupil víc, než zamýšlel. Ilustrační foto | foto: Michal ŠulaMF DNES

Řetězce vycházejí ze zjištění, že lidé ze tří čtvrtin rozhodují o tom, co koupí, až v obchodě. A to se týká i těch, kteří chodí do obchodu se seznamem. Málokdy ho totiž dodrží. Obchodníci musí zařídit, aby toho lidé dali do košíků co nejvíce.

Ostřílení marketingoví kozáci vědí, že je klienta třeba silně zaujmout hned při vstupu do obchodu. "Velkým problémem je prvních pár metrů," vysvětlil v belgickém listu Le Soir Vincent De Coster z firmy Field and Concept.

"Klient ještě není v duševním rozpoložení spotřebitele. Potřebuje se aklimatizovat a má tudíž tendenci první metry lhostejně odbýt," upozornil. Proto mu sem snesou nejrůznější zlevněná lákadla, nebo sezonní zboží jako šampaňské před Silvestrem.

Mužům víno, ženám zeleninu
Belgické supermarkety Delhaize (v Česku Delvita) léta nechávaly zákazníky vstupovat "světem vín", teď však mění taktiku. Muži si prý víno najdou tak jako tak a ženy často ponechává chladnými. Těm je lépe snést pod první kroky zlevněné ovoce a zeleninu.

Podle odborníků je třeba uspořádat obchodní plochu tak, aby zákazníci kolovali proti směru hodinových ručiček a proud je nesl od jedné přitažlivé věci ke druhé. Výrobci značkového zboží platí zlatem za to, že se jejich produkty objeví "na přídi" uličky.

Naopak, první metr dva po odbočení dává zákazník menší pozor, protože manipuluje s vozíkem. Tam se pak ocitnou lacinější nebo banální výrobky.

Úplně vzadu, v místech nezajímavých a nudných, je mléko, chléb či rýže, tedy to, co se musí koupit tak jako tak. Uprostřed a ve výši očí se na zákazníka "cení" předměty dražší, značkové a zboží se značkou řetězce, u něhož je zájem na rychlém obratu.

Sinatra prodává, zářivka nikoli
Claude Boffa, odborník na spotřebitelské otázky, považuje za důležitou atmosféru obchodu i volbu hudby. Vinný kout s atmosférou sklípku, tlumeným teplým osvětlením a Frankem Sinatrou má daleko větší šance než strohá police pod zářivkou.

Pasti je podle něj třeba klást do posledních centimetrů pobytu v obchodě. U kasy se prodá mnohem více žvýkaček, bonbonů a malých čokolád než v příslušných odděleních, protože po nich sáhnou zákazníci, kteří se nudí ve frontě.

"Zde už spotřebitelova ostražitost umdlévá, je zranitelný. Je tedy třeba mu předestřít poslední pokušení," vysvětlil Boffa.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Soud zprostil obžaloby představitele ŘSD, billboardy nepronajímali pod cenou

Alfred Brunclík, šéf Ředitelství silnic a dálnic

Obvodní soud pro Prahu 4 dnes zprostil obžaloby dva bývalé představitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfreda...

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...

Najdete na iDNES.cz