Kup dva, zaplať jeden, reklamuj jeden
"Koupil jsem si zjara v obchodě Kenvelo na Václavském náměstí dva svetry v akci "vezmi dva - zaplať jeden". Jeden z nich se mi ale úplně rozpadl. Vzal jsem tedy účtenku i svetr a šel ho reklamovat. V obchodě mi ale řekli, že mám smůlu. Za svetr jsem nezaplatil, takže nárok na záruku není," vypráví 27letý Rostislav z Prahy.
Podle Miloslavy Fléglové z České obchodní inspekce má obchodník v tomto případě skutečně právo záruku neposkytnout. "Z občanského zákoníku vyplývá, že záruka se vztahuje pouze na prodanou věc. Čili věc, která je deklarovaná jako dar, je v podstatě bez záruky," říká.
Slevy tohoto typu poskytuje například i řetězec H & M. To, že by ale záruky na kus "zdarma" neposkytoval, Christina Wolke z tiskového oddělení řetězce vyloučila. Stejně jako Kenvelo.
"Prodané výrobky jsou vykazovány se slevou. Ve výše uvedeném případě se jedná o dvakrát padesát procent," říká David Sládek, který Kenvelo mediálně zastupuje.
Podle Rostislava je ale na účtence uvedená cena za oba kusy zboží a druhý pak v plné výši odečtený. To je podle Sládka možné vysvětlit jen pochybením prodavačky. "Chvíli jsem se s nimi dohadoval, ale pak jsem to vzdal. Poradili mi, ať si ho zašiju. Takže jsem ho nechal na pultě a odešel," říká Rostislav.
PRÝ SI NEUMÍM ZAVAZOVAT BOTY
Soud kvůli svetru?
V podstatě udělal jediné co mohl. "Zákazník se v takovém případě může obrátit na soud. Je ale těžko předvídat, jak by rozhodl," dodala Fléglová.
Soud je často jedinou instancí, kterou může nespokojený zákazník oslovit. Otázkou ale je, jestli to má smysl.
"Před necelým rokem jsem si koupila mobil Siemens A55. Mobil jsem nechtěla, ale potřebovala jsem ho kvůli práci. Řekla jsem si, že si tedy koupím levný, jednoduchý, ale nový a od prověřené firmy. Abych si nemusela za půl roku pořizovat nový," vypráví třicetiletá Marie z Prahy 6.
Asi po půl roce se ale mobil začal vypínat. "Odnesla jsem ho do servisního centra Siemensu. Za tři dny se mi ozvali, že mobil zoxidoval. Záruka se na něj nevztahuje a navrhují mi "opravu výměnou". To znamená, že si u nich mám koupit nový."
Zkorodovaná základní deska v podstatě znamená, že přístroj je na odpis. Základní deska je totiž samé srdce mobilu, a její výměna tedy stojí stejně jako pořízení nového. Vyčištění možné je, ale výsledek je nejistý.
Podle Siemensu se může stát, že mobilní telefon zreziví. Ale pouze a jedině v případě, že ho majitel používal v rozporu s návodem. Podle soudního znalce Josefa Kokeše z ČVUT je takto kategorické tvrzení nesmysl. To ale nic nemění na tom, že pokud se oxidace objeví, zodpovědnost přechází na uživatele a záruka zaniká. Ať už byla příčina koroze jakákoliv.
Mobil v kuchyni? Raději ne...
"Je to asi dva roky stará výmluva prodejců mobilních telefonů, kteří zjistili, že to je velmi těžko zargumentovatelná záležitost," říká k tomu Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
Dokázat se totiž dá jen to, že voda se do mobilu dostala. Ne ale jak. Možností je přitom spousta.
"Když jsem se podivila, jak mohl mobil zrezivět, když jsem ho ničím nepolila, řekl mi technik Siemensu, že stačí, pokud například v zimě přijdu do vytopené místnosti a přístroj se orosí nebo že jsem s ním mohla být v kuchyni při vaření," říká Marie.
Sám výrobce ale už na dotaz iDNES, zda korozi může způsobit i zima či vlhké počasí, reagoval ale úplně jinak: "Ne, nemůže," tvrdí firma kategoricky.
Takové prohlášení je ale podle soudního znalce Josefa Kokeše pouhým "zbožným přáním". "Pokud předmět není vzduchotěsně uzavřený, při přechodu ze zimy do vlhka může vlhkost uvnitř kondenzovat. To je přírodní zákon, který, na rozdíl od řady jiných zákonů, platí pro každého," vysvětluje znalec.
Co tedy může zákazník udělat? Jedinou možností, jak se v tomto případě bránit, je soud, tvrdí svorně SOS i ČOI. "Dokud se lidé k soudu obracet nebudou, zřejmě se nic nezmění," říká Picková z ČOI.
Dokaž, že se to nestalo
Problémem je, že dokazovat musí u soudu, pokud na něj dojde, spotřebitel. A dokázat, že se něco nestalo, v tomto případě že se mobil nevykoupal, je prakticky nemožné, říká znalec.
"Když mi sám soudní znalec řekl, že posudek, který by mě stál asi tisícovku, mi je prakticky k ničemu, rozhodla jsem se, že si mobil vyzvednu a pokusím se ho dát k vyčištění v nějakém nezáručním servisu. V Siemensu mi ale řekli, že pokud chci přístroj zpět, musím zaplatit za jeho analýzu, která spočívala v otevření a vyfotografování. Šlo o tři stovky. Nabídli mi ale, že ho "ekologicky zlikvidují" na náklady firmy. Takže jsem jim ho tam nechala," uzavírá Marie.
V konečném důsledku je na tom, jak se zdá, lépe ten, komu přístroj třikrát spadne a rozbije se, protože v tom případě mu výrobci záruku zpravidla uznají. Že oxidaci neuznává, potvrdil i Eurotel. Další výrobci a operátoři, které iDNES oslovil, se k problému ani po třech týdnech nevyjádřili.
Pravidlem ale je, že zkorodovaný mobil, může uživatel prakticky hodit do koše. "Už z logiky názvu "mobilní telefon" je patrné, že je to přístroj určený k tomu, aby mu nevadilo, když se s ním člověk pohybuje. To je například případ lyží a podobně. Pokud k tomu přístroj určen není, musí na to být naopak uživatel upozorněn," uzavírá Picková.
Marie nicméně o telefon přišla, Rostislavův případ Kenvelo šetří. Ani po třech týdnech ale o žádném výsledku neinformovalo.
- při prodeji spotřebního zboží je záruční doba 24 měsíců
- nevztahuje se na opotřebení způsobené obvyklým užíváním
- u zlevněných věcí se nevztahuje na vady, kvůli kterým jsou ve slevě
JAKÉ POVINNOSTI MÁ OBCHODNÍK PŘI REKLAMACI
- je povinen se jí u zabývat. Toto je splněno, i když ji zamítne.
- v případě soudního sporu nese důkazní břemeno spotřebitel, do šesti měsíců od koupě je to obchodník
Zdroj: Občanský zákoník, ČOI