Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obchodníci prodávají v akcích už více než 40 procent zboží

  13:48
Nižší cena z letáku táhne. Plenek, toaletního papíru či kávy se prodá ve slevových akcích tolik, že výrobci i obchodníci přemýšlejí, co s tím budou dělat. Tlak velkých a permanentních slev je vyčerpává. Za posledních pět let se podíl zboží prodávaného v akcích zvedl z třiceti na více než čtyřicet procent.

Slevy, výprodej - Slevy, výprodej | foto: Roman Čejka

Neznám základní cenu plenek, kupuji jen jumbo packy, obří balení. Když nám po dvou měsících dojdou, najdu si, kde je nějaká akce, a koupím je tam. Takto Lubomír Mechura z tuzemské pobočky společnosti Nielsen, která se zabývá výzkumem maloobchodního trhu, ilustroval, jak nakupuje pro svou malou dceru a jak narůstá podíl prodejů v akcích.

Na programu Retail Summitu, každoročním setkání obchodníků a dodavatelů probíhající tento týden, to bylo velké téma. Když přišla na takzvané promoce neboli slevy řeč, obchodníci a výrobci si chvíli svorně stýskali. Malí více, velcí méně.

Během posledních pěti let podíl prodejů v akcích narostl podle údajů společnosti Nielsen z necelých třiceti procent na více než čtyřicet. A to jde o průměr napříč nejprodávanějším zbožím, které najdete v supermarketu. Kromě toho jsou akce každý rok agresivnější.

Zatímco v roce 2010 velikost slevy na koši 35 nejprodávanějších skupin zboží dělala 17,7 procenta, loni to podle Nielsenu bylo 20,2 procenta.

Plenky a sprchové gely jsou v akcích nejčastěji

Existují skupiny zboží, a mezi ně patří třeba plenky nebo sprchové gely, kde je výrobce i obchodník s nadsázkou řečeno zaskočen, když něco prodá za běžnou cenu. Rozdíl v ceně je přitom poměrně podstatný, což je také důvod, proč jsou akce zákazníky vyhledávané.

Například obří balení plenek Pampers se nyní prodává v akci za 559 korun, zatímco běžná cena se blíží 700 korunám. Zákazník má přitom při těchto akcích poměrně snadnou orientaci, protože prodejci vesměs dodržují ceny doporučené výrobcem, zvláště u takto známých značek. Takže jak cena běžná, tak akční je vesměs všude stejná. Jen je třeba dobře počítat cenu na kus, protože balení, obzvláště plenek, jsou různě velká.

"Promoce jsou dobré pro zákazníky, ale ne pro dodavatele a obchodníky," shrnul panující situaci Mechura. Neustále se opakující akce snižují výrobcům i řetězcům jejich marže. Výrobcům navíc narušují image jejich značky. Cenová válka přitom probíhá všude, nejde jen o vybrané kategorie zboží.

Akcí ještě přibude

Hlavně menší výrobce to netěší, ale známky zpomalování zatím prodej za akční ceny nejeví. A podle obchodníků i dodavatelů se jej minimálně několik let zastavit nepodaří.

"Pokud jde o kávu, myslím, že bude u nás trend jako v Německu, kde prakticky všechno, co se prodá, je v promoci," míní Pavel Šercl, šéf společnosti Kraft Foods v Česku, výrobce čokolády Milka či kávy Jacobs. U nás se kávy prodá v akcích o něco více než polovina, ale když se podle Šercla vezme jen ta instantní, je to už 80 procent.

Dobrá zpráva pro zákazníky je, že řešení výrobci a obchodníci během své hodinové debaty na Retail Summitu nenašli. "Optimální svět je jedna cena, žádné promoce. Ale jak se tam dostat? Přestane první promovat Ahold, Lidl?" ptal se svých kolegů Jaroslav Barvíř, šéf karlovarské Korunní.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

"Je to spirála. Jak se jednou nastartuje, tak neskončí," říká k neustálým akcím Lukáš Urbánek, viceprezident společnosti Ahold zastoupené v Česku prodejnami Albert. "Když něco nabídnete zákazníkovi za dobrou cenu, začne být zhýčkaný a jinak už nekoupí," dodává s tím, že v Aholdu nevidí důvod promoce brzdit.

Podle Urbánka je ale nutné rozlišovat, k čemu akce slouží. Jestli je cílem vyšší prodej, přitáhnutí zákazníka do prodejny nebo jeho vyšší celková útrata. Pokud by byl zákazník disciplinovaný a opravdu v daném obchodu nakoupil jen to, co je výhodné, a taková skupina lidí je, pak by akce příliš smyslu neměly. Průzkumy a zkušenosti obchodníků však ukazují, že nakupující je tvor nedisciplinovaný a jako takový si přihodí často do košíku něco s cenou běžnou, ne-li vyšší, než je jinde.

DPH zvedla ceny i vlnu akcí

Na letošní rok se zatím obchodníci i dodavatelé dívají s nedůvěrou. Po finanční krizi, která vedla k propadům prodejů v roce 2009 a částečně v roce 2010, se loni situace vylepšila.

To však platí podle Mechury hlavně pro první půlku roku. Poslední dvě čtvrtletí sice prodeje dále rostly, ale hlavně kvůli zvyšujícím se cenám. Ty šly nahoru v předstihu před lednovým zvýšením daně z přidané hodnoty. Podle dat společnosti Nielsen už také začali lidé šetřit. "Nevím, jestli jde o reakci na růst cen nebo důsledek nejistoty panující v Evropě," říká Mechura. Takže zatímco ve třetím, respektive čtvrtém čtvrtletí loni prodeje potravin a drogerie vyjádřené v korunách rostly o 3,4 procenta, respektive o 4,5 procenta, na počet kusů šly dolů.

Rostoucí ceny přitom podle Mechury povedou k tomu, že akcí přibude a budou výraznější. I samo zdražení, které se u řady zboží, jako u colových limonád, počítá v desítkách procent, totiž probíhá postupně. Je přerušované výhodnými nabídkami.

Podíl prodejů v akcích

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...