Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníci se přetahují, kdo je nejlevnější

  1:00aktualizováno  1:00
Obchodní řetězce tvrdě soupeří o zákazníky a ze svého arzenálu vytáhly ostřejší, v Česku nepříliš používané zbraně. Obchodní síť Tesco a v reakci na ni i Kaufland spustily srovnávací reklamu, kterou lákají, že jsou u nich ty a ty výrobky o tolik a tolik levnější než u konkurence.

Podobnou reklamu zatím obchodníci v tuzemsku příliš nevyužívali.

Rozdíl oproti běžné reklamě je v tom, že neříká jen obecně, že jogurt je levnější než u konkurence, ale přesně o kolik a vůči komu.

„Taková reklama má větší účinek, spotřebitelé dostanou více informací. Češi zvláště slyší na cenu,“ říká odstupující šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš. Často používaný však tento typ reklamy není, protože často končívá u soudu.

Tesco začalo se srovnáváním cen před několika týdny poté, co celosvětově vyhlásilo strategii stát se diskontem. Litrovka vína Müller Thurgau u nás stojí 45,50 Kč, zatímco v Kauflandu 51,60 Kč, hlásají například jeho inzeráty. Kromě Kauflandu se vymezuje ještě vůči Hypernově, patřící Aholdu.

„Z našich průzkumů vyplývá, že zákazník se soustředí hlavně na cenu,“ odůvodňuje kroky Tesca Jana Matoušková z tiskového oddělení. Ceny od konkurence Tesco uvádí i přímo na regálech v prodejnách. V Česku chce tímto způsobem dobýt první místo. Dnes je podle tržeb i se započítáním velkoobchodu Makro na čtvrtém místě.

Právě Ahold a Kaufland považuje Tesco za své dva největší konkurenty. Oba jsou na žebříčku tržeb před Tescem, Ahold při započtení supermarketů Albert. Všechny tři společnosti měly za poslední známý rok 2003 stamilionové zisky.

Akční leták Kaufland

Navštěvujete rádi prodejny Kaufland?

Aktuální leták Kaufland a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

U konkurence nezůstal útok Tesca bez odezvy. Kaufland začal minulý týden vydávat letáky, kde srovnává, o kolik má teď nově levnější jogurt, máslo a další zboží ve svých obchodech proti Tescu. „Poškozeni se necítíme být, právě naopak. Tesco tímto potvrdilo naše cenové prvenství,“ libuje si mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Ahold se k bitvě prostřednictvím srovnávání konkrétních cen nepřipojil. „Máme vlastní cesty získávání zákazníka,“ tvrdí za společnost Kateřina Černá.

Srovnávací reklama je pro obchodníky dalším krůčkem, jak na nacpaném trhu odloudit konkurentovi zákazníky. Nelze ovšem čekat, že by díky tomu člověk celkově ušetřil. Tesco například porovnává s konkurenčními cenami zhruba 150 svých výrobků z celkové nabídky několika desítek tisíc druhů zboží.

„Ve finále jde každému o zisk. Je to jen další způsob komunikace slev. Své peníze si obchodníci vezmou jinde,“ říká zástupce jednoho z velkých obchodníků.

Srovnávací reklama je v Česku povolena od roku 2001. K vidění je však jen čas od času a několikrát už měla dohru u soudu.

„Stížností už tady máme celkem stovky,“ říká Pavel Brabec z arbitrážní komise Rady pro reklamu. Když s touto reklamou někdo vyjede, musí hlavně dávat pozor, aby se srovnával s podobnými výrobky a spotřebitele neklamal.

Kromě obchodníků srovnání využívají hlavně telekomunikační firmy. Loni například Telecom porovnával své tarify s konkurenčním Aliatelem. Ten jej za to napadl u soudu a nakonec uspěl. To už ovšem byla reklamní kampaň Telecomu u konce. A jaký měla vliv? „Zaznamenali jsme poměrně silnou reakci zákazníků, kteří chtěli uvedenou reklamu vysvětlit,“ říká za firmu GTS Novera, nástupce Aliatelu, Pavel Kaidl.

Srovnání v reklamě využívá i Tele 2. „Jedná se o způsob reklamy, která v telekomunikačních službách funguje,“ říká za firmu Petr Stoklasa. Loni si na ně kvůli tomu stěžoval Telecom a oni sami jej také napadli za jeho reklamu. „Stěžovali jsme si dvakrát u soudu,“ říká Stoklasa s tím, že reklama Telecomu byla předběžně pozastavena. Telecom sám dnes tvrdí, že srovnávací reklamy nikdy nepoužíval.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Hutě ArcelorMittal by se mohly prodat už do ledna 2019, tvrdí odbory

Zavážení vsázky na ocelárně do tandemové pece

Už za rok mohou mít hutě ArcelorMittal Ostrava jiného majitele. Podle odborářů, kteří jednali s premiérem v demisi...

Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

Ceny starších bytů v panelácích narazily na strop. Avšak jen na chvíli

(ilustrační snímek)

Ceny starších bytů narazily na některých místech Česka v závěru loňského roku na strop. Podle dat Českého statistického...

Najdete na iDNES.cz