Tři finalisté vzešli z nominací po hlasování členů expertního týmu. V boji o titul Udržitelný obchodník roku se potkali prodejce ekologického a udržitelného zboží Econea, regionální řetězec Konzum a řetězec Makro. Na konferenci Retail Summit 2020 se představili v krátkých prezentacích.
Vítězem hlasování, ve kterém rozhodovali účastníci konference přítomní v sále, se nakonec stal Konzum.
Miloslav Hlavsa, ředitel Konzumu, ve svém vystoupení připomněl historii vesnických obchodních družstev. Konzum samotný vznikl v roce 1898 a v současnosti ve východních Čechách provozuje 96 regionálních obchodů. Strategie družstva se ve stylu původních obchodů „od lidí pro lidi“ soustředí především na komunitní vztah se zákazníky.
Podle Hlavsy je pro Konzum zákazník v podstatě majitelem a zisk není cílem. Výdělky se družstvo snaží mít jen tak vysoké, aby mohlo přiměřeně ohodnocovat zaměstnance a zlepšovat služby, tvrdí.
Kromě obchodů tak družstvo provozuje také několik kaváren, obsluhuje pošty v některých vesnicích a založilo také vlastní síť čerpacích stanic. „Naše prodejny jsou prvním zážitkem každého dítěte a posledním zážitkem každého seniora,“ uvedl Hlavsa. Konzum také prodává především regionální produkty. Kromě zeleniny a živočišných produktů od okolních farmářů zákazníkům nabízí například i piva z místních pivovarů.
Ve finále byly také Econea a Makro
Hlavsově prezentaci předcházel výstup Pavla Černého, spoluzakladatele e-shopu Econea. Jeho obchod je v současnosti největším prodejcem ekologického a udržitelného zboží na českém trhu. Zákazníci v něm nenajdou žádné konvenční produkty. Cílem e-shopu přitom podle Černého není změnit svět, ale pomoci lidem, kteří změnit tu jeho část, jež se jich dotýká.
„Jeden bambusový kartáček svět nezmění. Ale může být symbolem té změny,“ komentoval Černý. Firma zaměstnává 25 lidí a pravidelně obsluhuje zhruba 100 tisíc zákazníků.
Posledním mluvčím pak byl Olivier Langlet, generální ředitel Makro Cash & Carry Česká republika. Makro je největším dárcem do českých potravinových bank a v rámci svého řetězce se snaží minimalizovat používání plastů.
Langlet upozornil také na aktivity firmy na venkově. Makru totiž patří franšíza Můj obchod, známá z mnohých menších měst.