Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníkům klesly prodeje, lidé šetřili hlavně na autech

  9:17aktualizováno  10:37
Obchodníci si do svých účetních knih zaznamenali další neradostný měsíc. V srpnu jim totiž meziročně klesly tržby o 3,5 procenta, uvedl Český statistický úřad. Prodeje jim přitom kvůli tomu, že lidé a firmy šetří, klesaly už jedenáctý měsíc po sobě. Nejvíce to opět pocítili prodejci aut.
Lidé šetří a nakupují stále méně zboží. Jídla si však dopřávají více. Využívají toho, že ceny potravin klesají.

Lidé šetří a nakupují stále méně zboží. Jídla si však dopřávají více. Využívají toho, že ceny potravin klesají. | foto: Profimedia.cz

Meziroční pokles ale mírně zpomalil, o měsíc dříve se tržby snížily o 4,9 procenta, uvedli statistici.

Důvody propadu tržeb jsou podle ekonomů stále stejné. O práci přichází stále více lidí, kteří tak nemají z čeho utrácet, a ti, kteří místo mají, raději šetří. Nikdo si totiž nemůže být jist, že o své místo nepřijde.

"Ochota lidí pořizovat dražší věci dlouhodobé spotřeby klesá a jen kaskadér se nyní výrazněji zadluží v situaci, kdy zítra může přijít o práci," vysvětluje analytik společnosti Citco– Finanční trhy Jiří Šimek.

Ceny mohou jít ještě níž

I v době utahování opasků se však dá vydělávat. Dobře žít dokáže ten, kdo chápe fakt, že lidé chtějí nakupovat za nízké ceny. Dokládají to například tržby obchodníků potravin, které rostou i díky zavádění méně kvalitních, ale levných privátních značek.

I přes pokles cen jídla o více než dvě procenta, dokázali prodejci potravin navýšit své tržby o 1,7 procenta.

A zlevňování nemusí zdaleka končit. Prostor pro další pokles cen přitom podle expertů přetrvává i přes avizované zvýšení DPH. "Zlevňovat se může díky silnější koruně, klesajícím cenám výrobců i zemědělských komodit," domnívá se Petr Dufek z ČSOB.

Objednávky přes internet narůstají

Že se lidé obávají budoucnosti, lze vyčíst z vývoje tržeb prodejců motorových vozidel, jež se snížily více než o deset procent. Klesající prodeje aut dokládají to, lidé odkládají nákupy věcí, které nutně nepotřebují.

Kupující se snaží šetřit, kde se dá, a proto stále méně navštěvují specializované obchody (tržby obchodníků potřeb pro domácnost oslabily přes jedenáct procent) a raději nakupují ve velkých řetězcích či přes internet a zásilkové služby (růst o 6,2 procenta).

Prodejci se s klesajícími tržbami potýkají už téměř celý rok, což ovlivní celkovou výkonnost odvětví. "Za celý rok 2009 počítáme s poklesem maloobchodu o pět procent a na příští rok čekáme pokles o dvě procenta," uvedl analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.