Meziroční pokles ale mírně zpomalil, o měsíc dříve se tržby snížily o 4,9 procenta, uvedli statistici.
Důvody propadu tržeb jsou podle ekonomů stále stejné. O práci přichází stále více lidí, kteří tak nemají z čeho utrácet, a ti, kteří místo mají, raději šetří. Nikdo si totiž nemůže být jist, že o své místo nepřijde.
"Ochota lidí pořizovat dražší věci dlouhodobé spotřeby klesá a jen kaskadér se nyní výrazněji zadluží v situaci, kdy zítra může přijít o práci," vysvětluje analytik společnosti Citco– Finanční trhy Jiří Šimek.
Ceny mohou jít ještě níž
I v době utahování opasků se však dá vydělávat. Dobře žít dokáže ten, kdo chápe fakt, že lidé chtějí nakupovat za nízké ceny. Dokládají to například tržby obchodníků potravin, které rostou i díky zavádění méně kvalitních, ale levných privátních značek.
I přes pokles cen jídla o více než dvě procenta, dokázali prodejci potravin navýšit své tržby o 1,7 procenta.
A zlevňování nemusí zdaleka končit. Prostor pro další pokles cen přitom podle expertů přetrvává i přes avizované zvýšení DPH. "Zlevňovat se může díky silnější koruně, klesajícím cenám výrobců i zemědělských komodit," domnívá se Petr Dufek z ČSOB.
Objednávky přes internet narůstají
Že se lidé obávají budoucnosti, lze vyčíst z vývoje tržeb prodejců motorových vozidel, jež se snížily více než o deset procent. Klesající prodeje aut dokládají to, lidé odkládají nákupy věcí, které nutně nepotřebují.
Kupující se snaží šetřit, kde se dá, a proto stále méně navštěvují specializované obchody (tržby obchodníků potřeb pro domácnost oslabily přes jedenáct procent) a raději nakupují ve velkých řetězcích či přes internet a zásilkové služby (růst o 6,2 procenta).
Prodejci se s klesajícími tržbami potýkají už téměř celý rok, což ovlivní celkovou výkonnost odvětví. "Za celý rok 2009 počítáme s poklesem maloobchodu o pět procent a na příští rok čekáme pokles o dvě procenta," uvedl analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.