Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodníkům stouply předvánoční tržby o pět procent

  8:51aktualizováno  14:21
Měsíc před Vánocemi se obchodníkům začalo lépe dařit. Tržby maloobchodu stouply v listopadu meziročně o pět procent. Pomohl zejména prodej automobilů a součástek. Po zohlednění vyššího počtu pracovních dnů už výsledek není tak dobrý.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

"Nečekaně velký zájem byl opět o auta a zimní pneumatiky, ale také nákupy běžného spotřebního zboží rostly. V listopadu se už pozvolna rozjížděly vánoční nákupy. Pomohl také jeden pracovní den navíc," uvedla k aktuálním statistikám analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v listopadu snížily meziměsíčně o tři desetiny procenta a meziročně vzrostly o 3,4 %. Méně se nakupovaly pohonné hmoty, naopak rostly prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkové služby (o 24 %), textilu a obuvi, počítačového a komunikačního zařízení nebo výrobků pro kulturu a rekreaci.

"Podle centrálních bankéřů je vývoj maloobchodních tržeb důležitým ukazatelem dalšího vývoje. Ačkoliv listopadový výsledek svádí k optimismu, uvidíme, ještě jaké výsledky přinese konec roku 2010 a počátek roku 2011. Prosincové údaje o nezaměstnanosti (9,6 %) varují před příliš vysokými očekáváními," dodala Horská. Nezaměstnanost vyskočila ke konci roku o jedno procento a opět útočí na dvoucifernou laťku. (čtěte Za měsíc přibylo 55 tisíc lidí bez práce)

Výsledky maloobchodu
 duben  - 4,5 %
 květen  + 3,1%
 červen  + 6,6 %
 červenec  - 1,0 %
 srpen  + 2,8 %
 září  + 3,5 %
 říjen  - 0,7 %
 listopad  + 5,0 %

True

První odhady maloobchodních tržeb za prosinec naznačují, že ježíšek optimismus nezaplašil. Z ankety společnosti GE Money Bank mezi několika desítkami firem vyplývá, že Češi před Vánocemi nešetřili a utratili více peněz než předloni.

To potvrzuje i vedoucí prodejny Hervis Sport v pražském obchodím centru Nový Smíchov Václav Dobeš. Podle něj byly tržby v prosinci nad očekávání dobré. "Lidé se u nás před Vánocemi opravdu vydali. Tržby máme vyšší než předloni," pochvaluje si Dobeš.

Prodejce elektroniky společnost Datart však nadšení z Vánoc nesdílí. "O Vánocích jsme dramatický nárůst tržeb nezaznamenali. Mohlo to být lepší. Trh byl na vrcholu zhruba před dvěma lety," uvedl marketingový ředitel společnosti David Novák.

True

Obchodníci nyní nabízejí tradiční povánoční výprodeje, aby vyprázdnili sklady. Procházka po obchodních centrech i internetových obchodech prozrazuje, že od ledna prodává zboží v akci naprostá většina z nich.

Slevové akce však jely naplno i během Vánoc, otázka je, zda obchodníkům pomohly k vyššímu zisku. "Promoce jsou stále méně efektivní. Výrobci do nich investují mnohdy více než do jiných marketingových nástrojů, ale jejich výnosnost klesá," řekla před časem MF DNES Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen.

Ještě před dvěma lety tvořily prodeje v akci necelou třetinu tržeb. V současné době tvoří podle společnosti Nielsen akční prodeje více než 37 procent tržeb.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.