Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obchodníkům stouply předvánoční tržby o pět procent

  • 18
Měsíc před Vánocemi se obchodníkům začalo lépe dařit. Tržby maloobchodu stouply v listopadu meziročně o pět procent. Pomohl zejména prodej automobilů a součástek. Po zohlednění vyššího počtu pracovních dnů už výsledek není tak dobrý.

"Nečekaně velký zájem byl opět o auta a zimní pneumatiky, ale také nákupy běžného spotřebního zboží rostly. V listopadu se už pozvolna rozjížděly vánoční nákupy. Pomohl také jeden pracovní den navíc," uvedla k aktuálním statistikám analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v listopadu snížily meziměsíčně o tři desetiny procenta a meziročně vzrostly o 3,4 %. Méně se nakupovaly pohonné hmoty, naopak rostly prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkové služby (o 24 %), textilu a obuvi, počítačového a komunikačního zařízení nebo výrobků pro kulturu a rekreaci.

"Podle centrálních bankéřů je vývoj maloobchodních tržeb důležitým ukazatelem dalšího vývoje. Ačkoliv listopadový výsledek svádí k optimismu, uvidíme, ještě jaké výsledky přinese konec roku 2010 a počátek roku 2011. Prosincové údaje o nezaměstnanosti (9,6 %) varují před příliš vysokými očekáváními," dodala Horská. Nezaměstnanost vyskočila ke konci roku o jedno procento a opět útočí na dvoucifernou laťku. (čtěte Za měsíc přibylo 55 tisíc lidí bez práce)

Výsledky maloobchodu
 duben  - 4,5 %
 květen  + 3,1%
 červen  + 6,6 %
 červenec  - 1,0 %
 srpen  + 2,8 %
 září  + 3,5 %
 říjen  - 0,7 %
 listopad  + 5,0 %

Obchodníci: Prosinec se vydařil

První odhady maloobchodních tržeb za prosinec naznačují, že ježíšek optimismus nezaplašil. Z ankety společnosti GE Money Bank mezi několika desítkami firem vyplývá, že Češi před Vánocemi nešetřili a utratili více peněz než předloni.

To potvrzuje i vedoucí prodejny Hervis Sport v pražském obchodím centru Nový Smíchov Václav Dobeš. Podle něj byly tržby v prosinci nad očekávání dobré. "Lidé se u nás před Vánocemi opravdu vydali. Tržby máme vyšší než předloni," pochvaluje si Dobeš.

Prodejce elektroniky společnost Datart však nadšení z Vánoc nesdílí. "O Vánocích jsme dramatický nárůst tržeb nezaznamenali. Mohlo to být lepší. Trh byl na vrcholu zhruba před dvěma lety," uvedl marketingový ředitel společnosti David Novák.

Slevy nezaručí vyšší zisk

Obchodníci nyní nabízejí tradiční povánoční výprodeje, aby vyprázdnili sklady. Procházka po obchodních centrech i internetových obchodech prozrazuje, že od ledna prodává zboží v akci naprostá většina z nich.

Slevové akce však jely naplno i během Vánoc, otázka je, zda obchodníkům pomohly k vyššímu zisku. "Promoce jsou stále méně efektivní. Výrobci do nich investují mnohdy více než do jiných marketingových nástrojů, ale jejich výnosnost klesá," řekla před časem MF DNES Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen.

Ještě před dvěma lety tvořily prodeje v akci necelou třetinu tržeb. V současné době tvoří podle společnosti Nielsen akční prodeje více než 37 procent tržeb.

,