Nová trička k chystaným koncertům Micheala Jacksona by měla stát asi sedm set korun. Ilustrační foto.

Nová trička k chystaným koncertům Micheala Jacksona by měla stát asi sedm set korun. Ilustrační foto. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Obchody budou do konce roku těžit z jacksonmanie

  • 10
Tři týdny po smrti Michaela Jacksona si obchodníci mohou mnout ruce, a to i ti čeští. Až do konce roku se totiž hodlají vézt na vlně jacksonmanie a náležitě na ní vydělat. Obchody zaplaví staronové hudební nahrávky, raritní výběry, ale také oblečení s motivem krále popu, biografické knihy i nové sběratelské figurky.

Už několik hodin po jeho smrti se po Jacksonových nahrávkách v obchodech slehla zem. A vrávorající hudební firmy toho také hodlají řádně využít.

"Možná to zní cynicky, ale z hlediska obchodu je taková událost neopakovatelná," říká Martin Moravec, obchodní ředitel SonyMusic.

Právě tato firma drží v ruce nejvyšší karty, má ve svém katalogu totiž všechna úspěšná alba krále popu z 80. a 90. let. Kromě osvědčených alb chystá Sony vydat box obsahující průřez celou Jacksonovou tvorbou a také některé dosud nevydané nahrávky. Do kioskového prodeje také Sony vypustí živák na DVD Live in Bucharest.

"I když mediální zájem po pár týdnech opadne, domníváme se, že zajímavé prodeje těchto produktů budou pokračovat minimálně do konce letošního roku," myslí si Moravec.

Zatím firma v Česku za poslední dva týdny prodala asi 30 tisíc kusů Jacksonova katalogu, navíc pustila do trafik jako přílohy k tisku asi 100 tisíc kusů DVD Number Ones s Jacksonovými klipy.

"Sony mohlo vydělat okolo 12,3 milionu korun, maloobchod další čtyři miliony a stát na DPH zhruba tři miliony," počítá Martin Moravec ze Sony Music. P

Pzadu nechce zůstat ani hlavní konkurent – Universal Music. Ten je sice v nevýhodě, protože ve své "sbírce" má práva jen na nahrávky ze začátku Jacksonovy kariéry z konce 60. a začátku 70. let. Ale také o ně je nyní zvýšený zájem. Proto se Universal chystá přinést z tohoto období nějaké to lákadlo. Tím by měl být speciální box Michael Jackson Gold.

Jeden trumf Universal oproti Sony má – licenci na upomínkové předměty Michaela Jacksona.

"V obchodech s hudbou se chystáme prodávat trika, která vybíral sám Jackson v červnu na podporu svého plánovaného turné," říká šéf českého Universal Music Tomáš Filip. Trička by měla stát asi sedm set.

Dobře načasovaná kniha

Už týden po Jacksonově smrti se na pultech českých knihkupectví objevila biografická kniha Michael Jackson 1958–2009 autora Davida L’Hermitta. České vydání stihlo jako jedno z mála do závěru knihy vložit poznámku o tom, že král popu se už na pódia nikdy nevrátí. Kniha byla původně vydána k příležitosti nového Jacksonova turné.

"To, že to vyšlo po jeho smrti, byla opravdu náhoda. Je faktem, že se časově trefila do vlny obrovského zájmu fanoušků, která přišla po jeho úmrtí," říká Vanda Stankeová z nakladatelství XYZ, která má českou verzi knihy na svědomí.

"Za týden se jí prodalo kolem stovky. To číslo je dáno spíše tím, že byly svátky a celkově se knihy před létem moc nekupují," říká majitel knihkupectví Luxor Jiří Jirásek. Nové tituly by podle Jiráska mohly přijít a lépe se prodávat až na podzim a před Vánocemi.

Také světový výrobce plastových figurek Hot Toys přišel s novou sérií zmenšených postaviček Michaela Jacksona. Už dříve výrobce postavičku Jacksona prodával v provedení "Billy Jean". Ta je v Česku ve specializovaných sběratelských obchodech k ostání asi za devět tisíc korun.