Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchody budoucnosti: Nerozhodný zákazník? Systém pošle ostřílenou obsluhu

  15:28aktualizováno  15:28
Pražský obchod nové generace od Microsoftu je napěchovaný senzory a kamerami. Umí třeba poznat náladu zákazníků nebo odhadnout jejich věk. Smyslem je lépe zacílit nabídku. Ale také ustát nepříjemné situace. Třeba tím, že systém pošle k negativně naladěnému zákazníkovi ostříleného prodejce.

Negativní, neutrální, šťastný, překvapený... Kamery a senzory umí přečíst až na několik metrů tvář zákazníka, který vejde do obchodu, a pošlou informaci dál. Dostává se k obsluze i do systému, jenž obličej analyzuje.

Žena, 28 let, v pozitivní náladě. Když prochází uličkou, na interaktivním billboardu před ní blikne upoutávka na novou kolekci letních šatů. Jde dál, ale nedá jí to a nakonec se u šatů zastaví a prohlíží si je. Po třiceti sekundách, během nichž šaty drží v ruce, malá krabička vyšle další signál. Žena je nerozhodná, přichází proto obsluha.

Na počítačích v zákulisí prodejny mezitím pracují analytické nástroje. Zapisují trasu, kterou tato zákaznice urazí po obchodě. Její kroky srovnají s trasami jiných zákazníků. A pokud k tomu dala souhlas, srovnají její dnešní cestu s cestou včera, před týdnem, před rokem... A aby se počítač nenudil, srovná cesty všech zákazníků této prodejny ve věku mezi 25 a 30 lety s cestami všech zákazníků v ostatních prodejnách stejného oděvního řetězce.

Zvědavé řetězce

Je to jen zlomek toho, co umí nové technologie, které se podle odborníků v příštích letech v obchodech začnou masově používat.

Microsoft svůj obchod (spíše showroom) ve svém pražském sídle, vybavený mnoha těmito inovacemi, ukazuje korporátním zákazníkům teprve několik měsíců. Kromě vyspělých kamer, jež čtou tváře, představuje asi patnáct různých druhů senzorů. Zájem o novinky je podle Roberta Havránka značný, ale zatím žádný řetězec ucelené řešení nenasadil. Inovace se však objevují v obchodech individuálně.

„Téma rezonuje. Za měsíc a půl tímto obchodem prošlo vedení snad všech finančních institucí, operátorů a řada zástupců retailu. Jsme ve fázi pilotních testů. Je jen otázkou času, kdy to ve větším uvidíme v tuzemských obchodech,“ věří Havránek.

Představované inovace jsou výsledkem práce mnoha firem, nejen zmíněného Microsoftu. Jsou mezi nimi výrobci technologií, propojovacích systémů i vývojáři aplikací.

Novinky slouží hlavně k tomu, aby díky sběru dat mohly zlepšit fungování prodejny. A samozřejmě zvýšit zisk efektivnější, personalizovanou nabídkou zákazníkovi, o kterém se prodejci dozví mnohem více informací.

Podbízet se hudbou, světlem

„Někteří klienti v České republice to chtějí dotáhnout až tak daleko, aby viděli, kdo je na obrazovce a kromě zobrazení reklamy na interaktivním displeji se pro ně změní třeba osvětlení a zahraje jim jiná hudba. I tímto se chtějí odlišit od konkurence,“ popsal Havránek.

Analytika pracuje s různými informacemi. Senzory umí spočítat zákazníky (i ty, kteří se venku dívají do výlohy), poznají frontu a dají signál k otevření nové pokladny, poznají emoce, pohlaví i věk nebo čas strávený v obchodě.

„Dnes prodejny vůbec nevědí, co jim tam chodí za segment lidí. Třeba banky zajímá, zda přicházejí studenti, aby mohly více propagovat studentské půjčky,“ míní Havránek. Připouští však, že když si někdo zakryje obličej, systém nebude fungovat. A pokud nemá být sběr dat anonymní, musí dát zákazník svolení. Některé ze senzorů využívají pro identifikaci zákazníka wi-fi nebo bluetooth. Pokud tedy nechce být dotyčný obtěžován, neměl by si toto rozhraní na svém chytrém telefonu zapínat.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

ČEZ vyplatí dividendu 33 korun za akcii, rozhodla valná hromada po 13 hodinách

Ilustrační snímek - polostátní energetická firma ČEZ.

Energetická společnost ČEZ vyplatí akcionářům stejnou dividendu jako loni, 33 korun za akcii před zdaněním. Po více než...

Antimonopolní úřad posvětil vstup CITIC Group do CEFC Europe

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil vstup čínské státní společností CITIC Group do společnosti CEFC Group...

V dozorčí radě společnosti ČEZ končí její předseda Václav Pačes

Diskuse - Václav Pačes

V dozorčí radě energetické společnosti ČEZ končí její předseda a někdejší předseda Akademie věd Václav Pačes. Řekl to...

Najdete na iDNES.cz