Obchody budoucnosti: Nerozhodný zákazník? Systém pošle ostřílenou obsluhu

  15:28aktualizováno  15:28
Pražský obchod nové generace od Microsoftu je napěchovaný senzory a kamerami. Umí třeba poznat náladu zákazníků nebo odhadnout jejich věk. Smyslem je lépe zacílit nabídku. Ale také ustát nepříjemné situace. Třeba tím, že systém pošle k negativně naladěnému zákazníkovi ostříleného prodejce.

Negativní, neutrální, šťastný, překvapený... Kamery a senzory umí přečíst až na několik metrů tvář zákazníka, který vejde do obchodu, a pošlou informaci dál. Dostává se k obsluze i do systému, jenž obličej analyzuje.

Žena, 28 let, v pozitivní náladě. Když prochází uličkou, na interaktivním billboardu před ní blikne upoutávka na novou kolekci letních šatů. Jde dál, ale nedá jí to a nakonec se u šatů zastaví a prohlíží si je. Po třiceti sekundách, během nichž šaty drží v ruce, malá krabička vyšle další signál. Žena je nerozhodná, přichází proto obsluha.

Na počítačích v zákulisí prodejny mezitím pracují analytické nástroje. Zapisují trasu, kterou tato zákaznice urazí po obchodě. Její kroky srovnají s trasami jiných zákazníků. A pokud k tomu dala souhlas, srovnají její dnešní cestu s cestou včera, před týdnem, před rokem... A aby se počítač nenudil, srovná cesty všech zákazníků této prodejny ve věku mezi 25 a 30 lety s cestami všech zákazníků v ostatních prodejnách stejného oděvního řetězce.

Zvědavé řetězce

Je to jen zlomek toho, co umí nové technologie, které se podle odborníků v příštích letech v obchodech začnou masově používat.

Microsoft svůj obchod (spíše showroom) ve svém pražském sídle, vybavený mnoha těmito inovacemi, ukazuje korporátním zákazníkům teprve několik měsíců. Kromě vyspělých kamer, jež čtou tváře, představuje asi patnáct různých druhů senzorů. Zájem o novinky je podle Roberta Havránka značný, ale zatím žádný řetězec ucelené řešení nenasadil. Inovace se však objevují v obchodech individuálně.

„Téma rezonuje. Za měsíc a půl tímto obchodem prošlo vedení snad všech finančních institucí, operátorů a řada zástupců retailu. Jsme ve fázi pilotních testů. Je jen otázkou času, kdy to ve větším uvidíme v tuzemských obchodech,“ věří Havránek.

Představované inovace jsou výsledkem práce mnoha firem, nejen zmíněného Microsoftu. Jsou mezi nimi výrobci technologií, propojovacích systémů i vývojáři aplikací.

Novinky slouží hlavně k tomu, aby díky sběru dat mohly zlepšit fungování prodejny. A samozřejmě zvýšit zisk efektivnější, personalizovanou nabídkou zákazníkovi, o kterém se prodejci dozví mnohem více informací.

Podbízet se hudbou, světlem

„Někteří klienti v České republice to chtějí dotáhnout až tak daleko, aby viděli, kdo je na obrazovce a kromě zobrazení reklamy na interaktivním displeji se pro ně změní třeba osvětlení a zahraje jim jiná hudba. I tímto se chtějí odlišit od konkurence,“ popsal Havránek.

Analytika pracuje s různými informacemi. Senzory umí spočítat zákazníky (i ty, kteří se venku dívají do výlohy), poznají frontu a dají signál k otevření nové pokladny, poznají emoce, pohlaví i věk nebo čas strávený v obchodě.

„Dnes prodejny vůbec nevědí, co jim tam chodí za segment lidí. Třeba banky zajímá, zda přicházejí studenti, aby mohly více propagovat studentské půjčky,“ míní Havránek. Připouští však, že když si někdo zakryje obličej, systém nebude fungovat. A pokud nemá být sběr dat anonymní, musí dát zákazník svolení. Některé ze senzorů využívají pro identifikaci zákazníka wi-fi nebo bluetooth. Pokud tedy nechce být dotyčný obtěžován, neměl by si toto rozhraní na svém chytrém telefonu zapínat.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Ministerstvo navrhuje novou pokutu za špatně vyplněné kontrolní hlášení

Ilustrační snímek

Ministerstvo financí navrhuje v daňovém balíčku zavedení nové pokuty, kterou budou moci ukládat finanční úřady za...

Proč se ceny elektřiny „utrhly“? V Rozstřelu odpoví energetický expert

Ilustrační snímek

Daní za prudký růst mezd jsou ceny jako utržené ze řetězu. Důkazem jsou energie. Elektřina v příštím roce zvýší výdaje...

Češi dělají vlny. Zdejší studia patří v počítačové animaci ke světové špičce

Záběr z katastrofického filmu 2012, na němž se podílelo studio UPP

Postava procházející kontrastním lékařským zařízením kolem nádrží, v nichž se v tekutině vznášejí postavy podobné...

Najdete na iDNES.cz