Podle společnosti Deloitte & Touche, která vývoj internetových obchodů sleduje, stojí za prosincovým poklesem tržeb menší objem nákupů zboží s delší dodací lhůtou (bílé zboží a spotřební elektronika), ke kterému se přidaly knihy.
Naopak rostl odbyt vánočních hitů - mobilních telefonů a hudby. U těch často dodavatelé zabezpečují distribuci vlastními silami a mohou garantovat krátkou dodací lhůtu.
Nejlepší z úspěšných
Nejvíce utržila v loňském roce společnost Obchodní dům.cz., která se specializuje zejména na bílé zboží, spotřební elektroniku a mobilní telefony. Druhý skončil prodejce letenek Fractal.cz a třetí příčku obsadil velmi dynamicky rostoucí internetový hudební a DVD obchod AlbumCity.cz.
Podíly komodit v % na trhu ve 4. čtvrtletí | |
Hudba |
20,67 |
Bílé zboží |
15,59 |
Letenky |
15,97 |
Knihy |
13,22 |
Spotřební |
10,35 |
Hardware |
6,11 |
Mobilní |
5,91 |
Pro všechny premianty platí, že se o zákazníka starají od odeslání on-line objednávky až do samého převzetí zásilky. Prostřednictvím vlastní nebo smluvní sítě poslíčů mu objednané zboží donesou až pod nos.
Královnou čtvrtého čtrvtletí se stala hudba, v listopadu nejprodávanější komodita českého internetu. Obsadila přes dvacet procent trhu. Její úspěch je o to výraznější, že průměrná cena nákupu je v této kategorii výrazně nižší, než u komodit bílého zboží a letenek.
I nadále chybí na českém on-line trhu výrazný prodejce hraček. Kandidáti na tuto pozici se však již objevují. Jedním z nich je i nový účastník našeho průzkumu, Pokémon Shop, který zahájil činnost v listopadu. Je ovšem velmi pravděpodobné, že se na prodej hraček zaměří i někteří stávající velké elektronické obchody.