Hlavní vinu na tom, že vratné obaly rychle vystřídaly nevratné, nesly pravděpodobně dva faktory - velký zájem spotřebitelů o pohodlné lehké jednorázové PET lahve, a nechuť velkých obchodních řetězců se vratnými obaly vůbec zabývat.
„V 90. letech byl u nás velice dobře zavedený systém sběru vratných lahví, přesto se PET lahve uplatnily skvěle na trhu, protože byly a jsou vyžadovány zákazníky,“ říká asistentka ředitele společnosti HBSW (výrobce Dobré vody) Jana Foltinová.
Podle Stanislava Bernarda, ředitele humpoleckého pivovaru Bernard, dokonce supermarkety tlačily i na pivovary, aby dodávaly své produkty jen v nevratných PET lahvích. Výrobci piva proto uzavřeli společnou dohodu o tom, že budou nadále plnit pivo do vratných půllitrových skleněných lahví a postarají se i o zachování systému jejich zpětného odběru.
Co by tedy měl zákon č. 477/2001 Sb, který začal platit od 1. ledna 2002, změnit pro běžného zákazníka? V první řadě by měly být vratné lahve pro toho, kdo má o ně zájem, daleko dostupnější než dosud. Zákon totiž nařizuje obchodníkům s prodejní plochou větší než dvě stě metrů čtverečních (super- a hypermarkety, ale i řada velkých samoobsluh), aby prodávali stejný nápoj i ve vratných lahvích, pokud jsou na trhu.
Spor bude možná o to, co se rozumí stejným nápojem. Podle legislativního poradce Hnutí DUHA Daniela Vondrouše je to nápoj ze stejné skupiny. Od ledna tohoto roku by tedy měl zákazník v obchodě najít minerálky, limonády, pivo, sirupy či víno jak v nevratných, tak ve vratných lahvích. Nezáleží přitom na tom, z jakého je lahev materiálu. Jde pouze o to, zda je vratná, nebo nikoli.
Další změnou je povinnost obchodů - tentokrát všech bez rozdílu velikosti prodejní plochy - vykupovat vratné zálohované obaly, které má v nabídce. A to po celou provozní dobu, bez omezení množství a bez toho, že by obchodník vázal výkup na nákup zboží. Pokud tedy v obchodě budou nabízet vratné lahve, musí tento typ lahví od zákazníka odebrat kdykoli, když mají otevřeno, a nesmějí se na něho „divně tvářit“, že nese prázdných lahví moc.
Od 1. ledna by se tedy nemělo stát, že by zákazník našel v obchodě výmluvnou cedulku „Lahve bereme pouze výměnou“. Navíc vláda vydá v nejbližší době nařízení, kterým stanoví pevnou výši zálohy. „Týká se to zhruba osmi typů vratných lahví, u nichž bude záloha čtyři koruny,“ potvrzuje ekologický poradce ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Hanzlíček, který text nařízení připravuje. Nemělo by tedy hrozit, že v jednom obchodě koupíte pivo v lahvi za čtyři koruny a v obchodě za rohem vám za stejnou láhev dají jenom korunu.
Každý obal také bude muset být označen. Musí na něm být uvedeno, z jakého je materiálu a jak s ním po použití naložit. To znamená, že na etiketě byste se měli dozvědět například, že lahev je z PET, že je nevratná a že ji máte vhodit do označeného kontejneru na plasty.
Povinností každého výrobce obalů by také mělo být dodávat zboží v co nejmenším možném obalu kvůli úsporám materiálu a energie. Všechny obaly musí být vyrobeny z recyklovatelných materiálů a výrobci budou povinni se o část svých obalů na své náklady postarat (v roce 2002 má být 25 procent všech obalů recyklováno, v roce 2005 pak 45 procent).
Co říkají výrobci nápojů
Petr Ambros, marketing Linea Nivnice (Hello): Sirupy nabízíme ve vratných zálohovaných lahvích a džusy plníme do krabic, které jsou pro tento typ nápojů ideálním obalem. Vratné lahve pro džusy neplánujeme. Chystáme ale novinku - ovocné nektary ve skleněných lahvích.
Jana Foltinová, asistentka ředitele HBSW (Dobrá voda): Naše firma respektuje zájem zákazníka a se zavedením výroby nápojů ve vratných obalech, které vyžaduje jen velmi omezený okruh zákazníků, neuvažuje.
Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy CocaCola Beverages (CocaCola, Sprite, McKinley, Cappy): Záleží pouze na prodejcích, jaké balení a v jakém sortimentu pro spotřebitele vyberou. Z vratných obalů nabízíme skleněné lahve 0,2 a 0,33 l a PET lahve o objemu dva litry.
Jan Husák, ředitel Karlovarských minerálních vod (Mattoni, Aquila a Magnesia): Naše společnost nabízí a bude nadále nabízet mattonku ve vratných skleněných lahvích o objemech 0,33 a 0,7 l.