Mnozí zákazníci v obchodech nenašli, co podle letáku čekali. Na vyšetřování Česká obchodní inspekce v hypermarketech po celé republice doplácí hlavně Carrefour: v letácích měl zboží, které v některých prodejnách buď vůbec nebylo na skladě, nebo třeba jen ve dvou kusech.
"V Olomouci naši inspektoři zjistili, že ze 130 druhů zboží nebylo v prodeji 55 druhů. Například u elektro sortimentu chybělo deset druhů," uvedla po inspekci v Carrefouru ředitelka ostravského inspektorátu ČOI Dagmar Kotalová.
V Ostravě měl podle ní Carrefour sice vše, co v letácích sliboval, ale barevných televizí jen tři kusy a digitálních fotoaparátů jen pět. Zástupci obchodní sítě se hájí tím, že šlo o výprodej zásob.
Inspirace v Německu
Urban nechce, aby se takové případy opakovaly. "Příští rok už by měla být jasná pravidla, podle kterých se budou výprodeje pořádat," uvedl ministrův mluvčí Ivo Mravinac, podle něhož má být nový zákon připraven už do dvou měsíců.
"Chceme se inspirovat v Německu, kde musí mít obchodník zboží v zásobě nejméně na dva dny, aby ho směl zařadit do výprodeje. Ve Francii jsou zase přesně určené měsíce leden a červenec, kdy smějí výprodeje být," dodal Mravinac.
Je to cesta zpátky, říkají obchodníci
Obchodníci vidí omezení jako cestu zpátky, která zákazníky spíš poškodí, než jim pomůže. "Současná legislativa je v této oblasti dostatečná. Je třeba ji pouze aplikovat," uvedl šéf řetězce Globus Petr Vyhnálek. Klamavou reklamu lze podle něho postihnout už dnes.
Podle šéfa prodejen ElectroWorld Jiřího Řízka se obchodníci při problémech vystavují riziku odlivu zákazníků. "Tím, jak kvalitně je výprodejová akce připravena, obchodník rozhoduje o svém dlouhodobém úspěchu," řekl Řízek.