Podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod privátní značkou obchodníků loni dosahoval v Česku 19 procent a dlouhodobě se příliš nemění. ČR však v porovnání se západními zeměmi boduje počtem zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek, někdy také dokonce klesnou pod jejich úroveň.
Například v Německu se v rámci vlastních značek řetězců prodá v potravinách 43 procent zboží, v drogerii pak 37 procent. V ČR v rámci nejprodávanějších potravin generují privátní značky největší část z tržeb u smetany (37 procent) a kuchyňských olejů (36 pct). Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá piva (pět pct) a hořkých bylinných likérů (dvě procenta).
Zájem o dražší značku Albert Excellent se v prodejnách tohoto řetězce každý rok zvyšuje. „Obliba této prémiové řady podle našich prodejních dat roste v řádu desítek procent ročně. Mezi nejoblíbenější produkty z této řady patří u našich zákazníků čokolády a belgické pralinky nebo zrnková i mletá káva různých zemí původu,“ říká mluvčí Jiří Mareček.
Hypermarkety Globus rozšíří privátní značky o jednu s názvem Poctivá výroba. Půjde o více než 700 čerstvých výrobků, které dělá přímo ve svých hypermarketech v řeznictvích, pekárnách, cukrárnách a restauracích. Společnost tak bude mít kvalitu výrobků pod kontrolou od začátku do konce.
Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. „Naši zákazníci se mohou v tomto roce těšit na novou řadu bezlepkových výrobků nebo na novou kosmetickou řadu Bevola. Pracujeme i na rozšíření atraktivní nabídky v oblasti nepotravinářského zboží,“ dodala mluvčí řetězce Renata Maierl.
Tesco má silné zastoupení vlastních značek např. v sortimentu masa nebo ovoce a zeleniny. „Naší hlavni značkou pro sortiment privátních výrobků budou i nadále značky Tesco a Tesco finest, nicméně dle potřeby jednotlivých kategorii budeme uvádět i jiné značky,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.
Zboží vyrobené pro tuzemské řetězce místními výrobci pod jejich značkou se dostává také za hranice. Například Lidl loni takto vyvezl produkty českých potravinářů a dalších výrobců do 24 zemí Evropy v celkové hodnotě 5,5 miliardy korun. Přes německý řetězec exportovalo 145 tuzemských firem jako jsou Mlékárna Pragolaktos, Krahulík - Masozávod Krahulčí, LE & CO, Veseta či Delimax.