Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Prodejci častěji klamou při akcích, lákají na neexistující slevy

  • 54
Téměř polovina prodejců, které ve druhém čtvrtletí kontrolovala Česká obchodní inspekce, klamala zákazníky při slevových akcích. Nejčastější je případ neuvádění ceny po slevě. Prodejce v takovém případě uvádí slevu například 40 procent, do inzerované ceny však tuto slevu nepromítá.

Nedovolené hrátky se slevou byly nejčastější v Plzeňském a Karlovarském kraji, kde prodejci klamali dokonce v 65,4 procentech případů. Nejnižší podíl byl naopak ve Středočeském kraji a v Praze (26,9 procenta).

Prodejci klamali celkem ve 47 procentech případů z více než tisíc kontrolních akcí. Inspekce jim za to rozdala pokuty za tři miliony korun. V prvních třech měsících roku byl počet hříšníků nižší - 40 procent. Prodejci se dopouštějí chyb zejména na začátku slevových akcí, kdy ceny chybí nebo je nesprávně účtují.

Více než čtvrtina prodejců neuvedla konečnou cenu, ale cenu před slevou. To znamená, že nezapočítala inzerovanou slevu do konečné ceny. Dalším nejčastějším prohřeškem je porušení zásad poctivosti při prodeji, nedodržení informačních povinnosti či zakázané užívání nekalých obchodních praktik.

Při kontrolních akcích inspektoři zakázali prodej zboží za více než 620 tisíc korun. Obchodníkům rovněž zakázali používat 24 měřidel, která neodpovídala předpisům.

Kontroloři se od dubna do června vypravili na 1 049 kontrolních akcí. Kromě vlastních poznatků využívají i četné podněty spotřebitelů, kteří poukazují na nesprávné účtování zlevněného zboží nebo zboží nabízené za akční cenu.

,