Objem recyklovaného skla stoupá

  • 1
S taškou plnou cinkajích lahví od jiného nápoje než piva chodí dnes na nákup jen málokdo. Vody a limonády, ale i sirupy už většina lidí kupuje v PET lahvích. Přesto ale skleněné obaly zažívají renesanci. Přední český výrobce Vetropack Moravia Glass za deset let zvýšil jejich recyklaci 3,5krát.

Kyjovská firma loni nakoupila a zpracovala téměř 70 tisíc tun skleněných střepů.

Do recyklace skla investoval podnik od roku 1996 zhruba 70 milionů korun, ačkoli mu zákon zatím neukládá povinnost odebírat vyrobené obaly zpět.

Linku si firma pořídila také proto, že lidé často vhazují do kontejnerů na sklo řadu jiných věcí, které mohou poškodit sklářské technologie firmy.

Generální ředitel Ota Horák uvedl, že cena za výkup skleněných střepů zhruba
odpovídá cenám surovin pro výrobu skla.

Výhodou střepů je nižší energetická náročnost jejich zpracování. Kyjovskému podniku se proto vyplatí nakupovat staré sklo i v zahraničí.

Velkou roli při zpracování hrají i ekologické aspekty, protože sklo se dá stoprocentně recyklovat. I při opakovaném využití lze vyrábět zdravotně nezávadné nádoby se stejnými užitnými vlastnostmi.

Kyjovský výrobce obalového skla VMG je součástí švýcarské skupiny Vetropack Holding, která vlastní sklárny například také v Rakousku a Chorvatsku. Loni v srpnu vstoupil do slovenského Skloobalu Nemšová.