Dnes je situace opačná, nejčastějším "hříchem" supermarketů je právě to, že potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti nejsou nabízeny zvlášť a zřetelně označené. Obchodníci mohou takové zboží prodávat dál, musí se však ujistit, že je zdravotně nezávadné, musí je oddělit od ostatních potravin a zákazníkům sdělit, proč jim je nabízejí se slevou.
Vážnější je, že mnohé supermarkety nabízejí prošlé, nebo dokonce zdravotně závadné zboží. Takové jednání patří podle zákona o potravinách k nejzávažnějším nedostatkům, za který může podnikatel dostat až třímilionovou pokutu. Inspekce však v praxi tak vysoké částky neuděluje.
"Problémy malých obchodů zůstávají v podstatě stejné jako v minulosti," říká tisková mluvčí inspekce Daniela Kolejková. Znamená to, že kromě prošlých potravin je to zejména nevhodné skladování potravin a špatná hygiena prodeje. Často chybějí chlazené sklady a obchody mají nedostatečné či zcela chybějící sociální zázemí.
Nedejte se!
Nelíbí se vám, že ve vaší samoobsluze není všechno v pořádku? Braňte se. Pokud najdete plesnivé či nahnilé zboží, výrobek s prošlou dobou použitelnosti, přelepeným datem spotřeby nebo se vám nezdá účet, obraťte se nejprve na vedoucího prodejny. Většina obchodů zákazníky vybízí, aby byli sami kontrolory: Najdete-li v našem obchodě prošlý výrobek, dostanete malou odměnu, vyzývají mnohé obchody. Pokud nepochodíte v obchodě, máte další možnosti, kam se obrátit:
- na Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci (na krajské inspektoráty: osobně, písemně, faxem, telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu) - když se vám cokoliv nezdá v obchodě s potravinami (http://www.czpi.cz/)
- na Českou obchodní inspekci (ČOI) - když se jedná o nepotravinářské zboží (http://www.coi.cz/)
- na okresní nebo městské veterinární správy - týká se potravin živočišného původu, např. když v mrazicích a chladicích boxech není odpovídající teplota, maso či salámy nevypadají čerstvě, když jsou maso, vejce, jogurty, sýry či mléko s prošlou záruční lhůtu zamíchány mezi čerstvé výrobky (http://svs.aquasoft.cz/)
- na okresní nebo městské hygienické stanice - týká se stížností na stravovací služby: restaurace, stánky s občerstvením, jídelny (http://www.mzcr.cz/).