Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obojek proti klíšťatům možná nebude k mání, prodejci musí na kurz

  6:04aktualizováno  6:04
Obojky či spreje proti parazitům pro zvířata byly dosud k dostání prakticky v každém obchodě s chovatelskými potřebami. To se teď možná změní. Pro prodej tohoto sortimentu totiž nově platí přísnější podmínky.
Podle nového opatření mají školení prodejci radit, jak přípravky používat. Ilustrační foto

Podle nového opatření mají školení prodejci radit, jak přípravky používat. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Pokud zboží chtějí prodejci prodávat, musí podstoupit speciální školení za několik tisíc korun. Výrobci přípravků tvrdí, že někteří majitelé obchodů nebudou ochotni za kurzy platit a se sortimentem raději skončí.

Prodejců možná ubude

"Mám informace, že především malí prodejci toto školení podstupovat nechtějí. To bude mít zpětně dopad na prodej našich výrobků. Obávám se, že to pro nás bude likvidační," říká Jiří Zubatý ze společnosti Aveflor, která vyrábí spreje a pěnu proti parazitům.

Strach z propadu odbytu má i ředitel společnosti Stachema Kolín Radim Novák. "V každém případě budou tyto přípravky prodávány na omezeném počtu míst, což bude pro výrobce velmi nepříjemné," říká.

Co se vlastně stalo? Některé dezinfekční přípravky určené k ošetření kůže zvířat a veterinární ektoparazitika (například antiparazitární obojky) přešly koncem února letošního roku do skupiny vyhrazených veterinárních léčivých přípravků. Celkem jde zhruba o 40 preparátů. Zverimexy je teď mohou nabízet jen za podmínky, že jejich prodej zajistí proškolená osoba.

Opatření má přinést větší komfort chovatelům zvířat a zároveň plní podmínky Evropské komise, která vyžaduje regulaci prodejce preparátů s výraznou toxicitou.

"Požadujeme, aby prodejci kurzy podstoupili a dovedli chovatelům správně popsat vlastnosti těchto přípravků. Do kategorie vyhrazených léčiv jsme zařadili přípravky, které mají výraznou toxicitu a mohly by působit toxicky na zvíře nebo na člověka," vysvětlil ředitel Ústavu pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv (ÚSKVBL) Alfred Hera.

Náklady mohou jít do statisíců korun

Čtyřdenní kurz, který musí prodejci podstoupit, stojí kolem čtyř tisíc korun. Záleží na taxe školicího střediska, která jsou podle informací uvedených na stránkách ÚSKVBL čtyři.

Prodejci si z kurzu mají odnést základní znalosti o jednotlivých preparátech, jejich uskladnění či aplikaci. "U nás zatím proběhly dva kurzy, během nichž jsme proškolili asi 150 lidí. Teď bych řekla, že zájem trochu opadl, ale očekáváme, že druhá vlna přijde na podzim nebo příští rok na jaře, kdy jdou tyto přípravky nejvíc na odbyt," uvedla majitelka agentury Zoorekvalifikace Lenka Šíšová.

Sítím s velkým počtem prodejen se proškolení lidí prodraží, náklady se mohou vyšplhat na statisíce korun. To se týká například 66 prodejen Pet Center. "V našem případě musíme ve všech prodejnách proškolit nejméně jednoho zaměstnance, ve větších i více," sdělil iDNES.cz Martin Vlček, šéf společnosti Gimborn, která síť obchodů vlastní.

Podle něho zatím nelze říct, na kolik školení firmu vyjde, ale náklady se prý v žádném případě nepromítnou do cen zboží.

Složením kurzu prodejci získají osvědčení o odborné způsobilosti, které je k prodeji vyhrazených veterinárních léčiv opravňuje. Osvědčení musí předkládat také dodavatelům, kteří jinak přípravek nesmějí vydat.

Jednou z dalších podmínek je, aby prodejci přípravky na pultech obchodů oddělili od ostatního sortimentu. Záznamy o nákupu vyhrazených léčiv, jejich skladování nebo reklamacích pak musí uchovávat nejméně pět let.

Někteří majitelé zverimexů pochybují, že vyhláška v praxi splní očekávaný efekt. "Pokud by to mělo mít skutečně přínos pro zvířata a jejich majitele, měl by prodejce zvíře znát. To ale v praxi nefunguje," řekla iDNES.cz majitelka obchodu 24tlapek.cz Milena Dlouhá.

Osvědčení musí mít i internetoví prodejci. V takových případech je však účinnost nového opatření sporná. Prodejce se zákazníkem totiž vůbec nepřijde do styku.

"To je pravda, ale stejné nebezpečí je i u volně prodejných léků," říká Alfred Hera s tím, že v takovém případě má člověk k dispozici příbalový leták s návodem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.