"Přípravy jsou zatím zmrazené a investor prověřuje, jestli budou pokračovat. Ani my nemáme víc informací," potvrdil včera Karel Slavík ze společnosti Litra.
Zatímco přímo v Ratboři se na překladiště těší, v některých okolních obcích se ho lidé bojí. Nadšeni nejsou ani radní v Kolíně.
Terminál, z něhož by se vozily různé typy toyot do velké části Evropy, chtěla firma postavit na místě bývalého cukrovaru v Ratboři a na okolních polích. Celkem by překladiště zabralo přibližně 40 hektarů.
Už loni na podzim se ale proti stavbě ozvali lidé ze soudního Kbelu. Ti se začali obávat, že by kvůli velké asfaltové ploše jen pár set metrů od jejich vesnice mohli přijít o vodu ve studních, nebo že z terminálu bude do Kbelu doléhat hluk.
I kolínští radní se oficiálně vyjádřili proti tomuto záměru - chtěli totiž, aby překladiště stálo na opačné straně města - v průmyslové zóně v Ovčárech, kde také vyrábí automobilka Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA).
Možná i tyto protesty podle Slavíka přesvědčily evropskou Toyotu, že přípravy na stavbu terminálu pozastavila, přestože už běželo schvalování z hlediska životního prostředí: "Investor jednoznačně řekl, že do průmyslové zóny nechce, a tím jednání skončila. Jak to bude pokračovat, to v tuhle chvíli nikdo neví."
Radní chtěli překladiště přímo u TPCA
Kolínští radní chtěli terminál v zóně ze dvou důvodů: báli se, že přes město - už tak ucpané auty - budou jezdit další kamiony naložené novými vozy. A měli v plánu využít i téměř sto hektarů volné plochy v sousedství TPCA. Litra ale namítala, že auta by se na překladiště vozila hlavně po železnici. Denně by sem mířily jen dva nebo tři kamiony.
"Oficiálně o pozastavení příprav nevím, ale ze stavebního odboru mám zprávy, že firma nepodniká nic pro to, aby dostala stavební povolení," řekl místostarosta Jiří Buřič.
Naopak v Ratboři terminál od začátku podporují, protože si od něj slibují rozvoj obce. Třeba proto, že má dát práci 200 lidem a zvýšit provoz na železnici, takže České dráhy přestanou uvažovat o zrušení zdejší stanice. Starostu Zdeňka Bydžovského ale zatím nechávají poslední zprávy v klidu: "Byla by škoda, kdybychom o překladiště přišli, ale já věřím, že nakonec u nás bude, a říkám si - velká investice, velké prodlevy."
Toyota přitom usilovala o místo v ovčárecké průmyslové zóně, kde je i železnice a poblíž dálnice D11. Od bývalého vedení Kolína se však dozvěděla, že nemá šanci: na to, jak velké území chce zabrat, by prý vytvořila málo pracovních míst.