Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří stavba mění okolí Vítkova

  9:49aktualizováno  9:49
Zahájením ražby severního tunelu pod Vítkovem začíná další etapa budování takzvaného Nového spojení. To má do srpna 2010 propojit hlavní a Masarykovo nádraží se stanicemi v Libni, Vysočanech a Holešovicích. Změní se tak celé okolí Vítkova.
Vítkov, tunel, železnice

Vítkov, tunel, železnice | foto: Michal ŠulaMF DNES

Tento největší dopravní projekt v ČR zatím spolykal půldruhé miliardy korun z předpokládaných deseti. Projekt Nové spojení má mnohonásobně zvýšit rychlost a kapacitu železniční dopravy a zkvalitnit automobilovou dopravu zejména mezi Žižkovem a Libní.

Už v pondělí se řidičům znovu otevře ulice Pod Plynojemem, prozatím ve stávající trase. Ulice byla uzavřena v počátečním stadiu stavby dvouproudé silniční estakády Krejcárek.

Pražané mohou rychle rostoucí estakádu dobře sledovat z tramvajové tratě, podél níž tento silniční tah povede na samostatném mostním tělesu. Na 309 metrů dlouhé estakádě za 270 milionů korun sdružení Pražské spojení, vedené firmou Skanska ŽS, buduje i chodníky pro pěší, estakáda bude mít i rozmrazovací zařízení.

Už v polovině prosince tak nebudou muset řidiči absolvovat úzké serpentiny a nekonečné čekání při takřka stále stažených závorách na trase mezi Krejcárkem a Palmovkou.

"Pokud by se přísun peněz z Fondu dopravní infrastruktury urychlil, jsem přesvědčen, že by šly práce velmi výrazně uspíšit a dopravní efekty bychom mohli pocítit už někdy v roce 2007," říká radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Jednokolejky jsou kritická místa
Podle Šteinera není pro stavaře problémem práci popohnat, pokud budou mít dostatek financí. "Mohou jet podstatně rychlejším tempem, vlastně práci uměle zpomalují," tvrdí Šteiner. Nové spojení přitom zdaleka nebude mít význam jen pro Pražany a lidi, kteří z okolí dojíždějí za prací do metropole.

Největší dopad bude mít systém staveb pro meziměstskou a mezinárodní vlakovou dopravu. Ačkoli jsou již dobudovány rychlostní koridory z Děčína do Břeclavi a z Karviné do Břeclavi, rychlíky stráví dlouhé minuty čekáním před nádražím a popojížděním po jednokolejkách v Praze.

Například v části jednokolejné vítkovské spojky, kudy projíždějí rychlíky od Pardubic, tedy například i z Vídně a podobně, na hlavní nádraží, by vlaky neměly jezdit rychleji než deset kilometrů v hodině.

O moc lépe na tom však nejsou ani ostatní příjezdové trasy do obou nádraží v centru, smí se tam jet třiceti-, maximálně padesátikilometrovou rychlostí. Rychlostní koridory přitom umožňují stokilometrové rychlosti.

Koleje spojí všechna nádraží
Už 140 metrů od portálu je vzdáleno čelo ražby na jižním tunelu pod Vítkovem. "Právě razíme výklenek pro trakční vedení," ukazuje stavbyvedoucí Metrostavu David Cyroň.

Tunel vede břidlicí a křemenci, je proto potřeba použít dynamit.

Jižní tunel bude měřit 1250 metrů. Severní, o sto metrů kratší tunel začali dělníci ze Subterry razit v pátek. Oba dvoukolejné tunely budou hotovy na podzim 2006.

Na západě vyústí na hlavní nádraží a čtyřkolejnou železniční estakádou povede přes Masarykovo nádraží. "Bude to první taková stavba na světě, jež bude řešena předpjatým železobetonem, nikoli jen ocelovou konstrukcí," zdůrazňuje koordinátor stavby ze společnosti Skanska ŽS Ladislav Šabach.

Z východní strany Vítkova se obě koleje ze severního tunelu vyvedou na estakádu Sluncová a svedou mezi stávající dvě koleje, takže zhruba po šesti stech metrech od Vítkova se trať změní na čtyřkolejnou.

Z Holešovic na Hlavní nádraží zatím jen metrem
Umožní tak rychlé spojení mezi nádražím Libeň a hlavním nádražím, tedy návaznost na železniční koridor Děčín-Břeclav. Jižní tunel umožní spojení hlavního nádraží s vysočanským a s nádražím Holešovice. Doposud v podstatě přímé spojení mezi hlavním a holešovickým nádražím neexistovalo, pokud se lidé chtěli dostat z jednoho na druhé, museli jet metrem.

Prostřednictvím tunelového mostu bude propojeno i Masarykovo, vysočanské a holešovické nádraží. Mezi stavby, jež budou v dohledné době ukončeny, patří silniční estakáda Krejcárek. Ta bude napojena smyčkou na ulici Pod Plynojemem a dovedena ke křižovatce Švábky a k hotelu Olympik 15. prosince 2005.

V něm budou ukotveny pilíře železniční estakády vedoucí přes Masarykovo nádraží. Ta bude měřit zhruba sto metrů a povede ve výšce až sedmnáct metrů. "První část rozšiřování Husitské ulice bude hotova letos koncem září,“ říká Šabach. Stále se však bude jezdit jen dvěma pruhy. Rozšíření ulice padly za oběť i tři staré domy.

Kompletní přestavbu čeká také systém výhybek na hlavním nádraží, ta se však uskuteční až na samém závěru stavby.

Bezdomovce vystřídají na Vítkově skateboardisté
"Je nám zřejmé, že všechny stavby zatěžují okolí, prosíme proto lidi o shovívavost,“ říká Šabach. Nedávná hluková měření však podle něj prokázala, že největší hluk nepochází ze staveb, ale z tramvajového mostu mezi Krejcárkem a Palmovkou. Budované stavby budou osazeny skleněnými protihlukovými stěnami v délce takřka tří kilometrů.

Po dokončení stavby bude vysázeno 14 000 stromů a keřů. Zanedbaná zahrádkářská kolonie na karlínské straně Vítkova, kterou obývali bezdomovci, se změní v rozsáhlý park se skateboardovým hřištěm. Stará vítkovská spojka pak bude sloužit cyklistům, pěším i bruslařům.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...



Najdete na iDNES.cz